Posted by Jeroen de Boer on sep 10, 2012
De Leeuwarder hackerspace Frack realiseerde tijdens !UIT 2012 de Poerbêst Button. Met deze analoge knop die bij elke stand in het park aanwezig was konden gebruikers hun waardering uiten (poerbêst is Fries voor bijzonder goed). Het project is een resultaat van een uitnodiging door de Openbare Bibliotheek Leeuwarden om vervolg te geven aan de succesvolle Twitterboom die afgelopen najaar in de bieb werd opgetuigd.
Evenals toen werd ik ook ditmaal weer verrast door de ontzettend grote inventiviteit en snelheid van handelen en probleemoplossing. Ik omschrijf mezelf altijd als een technische hork en dat ben ik ook. Als er één iemand met twee linkerhanden is dan ben ik het wel. Vraag me dus niets over de technische ins and outs van deze waardeerknop, dat kunnen de hackers veel beter zelf. Die leemte in mijn kennis wordt echter goedgemaakt door mijn stellige vertrouwen in de (meer)waarde die hackerspaces en bibliotheken voor elkaar kunnen hebben.
Dat maakt ook dat ik besloten heb lid van de space in Leeuwarden te worden. Ben ik daarmee hacker? Ik voel het zelf als niet, want het merendeel van de onderlinge conversaties is voor mij volledige abracadabra. Het voelt desondanks echter als een logische stap en een opening tot de realisering van kansen. We zullen zien waartoe het leidt, maar het wordt ongetwijfeld leuk.
[nggallery id=2]
Posted by Jeroen de Boer on sep 9, 2012
Een betere dag hadden we ons voor het jaarlijkse evenement !UIT Leeuwarden niet kunnen wensen. Alles en iedereen in de Prinsentuin was de hele dag zonovergoten, zo ook de schitterende stand van de bibliotheek. Topper van de biebdag was zonder enige twijfel de Bieb Factory, een samenwerking met hackerspace Frack, waarvoor een tent gevuld met te slopen materiaal als decor diende. Vrijwel de gehele dag zagen we een geweldige aanloop van kinderen die apparaten kwamen slopen of graag wilden leren solderen. Hieronder een aantal foto’s van deze activiteit die schreeuwt om een vervolg dat er ongetwijfeld gaat komen.
[nggallery id=1]
Posted by Jeroen de Boer on sep 6, 2012
Op 4 oktober organiseert Tûmba, centrum voor wereldburgerschap en gelijke behandeling, in Leeuwarden een bijeenkomst over Facebook. Hoe ligt de verhouding tussen gebruiken en gebruikt worden bij dit sociale netwerk? In het eerste deel van de bijeenkomst reageren mr. Henk Kooistra, online marketeer Gerard Duursma en ikzelf op een aantal stellingen van Peter Olsthoorn, Volkskrantjournalist en auteur van De Macht van Facebook. In het tweede deel wordt D66 Europarlementariër Sophie in ’t Veld door studenten van de Thorbecke Academie bevraagd over het thema.
De stellingen waarop wij reageren zijn deze:
1. Kritiek op de inhoud van Facebook en andere sociale media is elitair
2. Facebook maakt een einde aan anonimiteit op internet en helpt misdaadbestrijding
3. Gebruikers van Facebook zijn producten in een enorme databank voor exploitatie
4. Vergeetrecht is een essentieel digitaal recht. Data moet je altijd kunnen wissen, ook bij Facebook
5. Facebook in verkeerde handen is een groot gevaar voor de democratie. Dissidenten – en hun vrienden – zijn met één druk op de knop op te sporen.
6. Facebook is een zegen voor de sociale cohesie op het Friese platteland
Hieronder het volledige programma en let op, bij de toegangsprijs is het boek van Olsthoorn inbegrepen!

Posted by Jeroen de Boer on sep 4, 2012
Het onderzoek The Sky Is Rising van de hand van Techdirt’s Mike Masnick schetst, in tegenstelling tot de veelvoud van negatieve verhalen over de muziekindustrie, een geheel ander beeld. Om maar bij de woorden van Masnick zelf te blijven:
The sky is rising, not falling. The industry is growing, not shrinking. There’s more content than ever before. There’s more access than ever before. And of course more opportunity than ever before.”
De reden? Het is inderdaad zo dat er minder geluidsdragers worden verkocht, maar dat is niet dé muziekindustrie. Die omvat namelijk veel meer dan albumverkoop alleen, denk bijvoorbeeld aan concertkaartjes, merchandise of licentie-inkomsten. Hieronder de presentatie die Masnick gaf tijdens Midem en tevens de link naar een artikel op zijn eigen site.
bron: Midem Blog
Posted by Jeroen de Boer on sep 3, 2012
Is het aanbod dat via de Spotify’s en Groovesharks van deze wereld beschikbaar is voldoende reden om het downloaden van muziek links te laten liggen? En kan het daarnaast ook zo zijn dat online winkels als iTunes er minder door zullen verkopen? En downloaden via torrentsites of nieuwsgroepen, lijdt dat eronder? Laat je licht erover schijnen in onderstaande Branch.