Posted by Jeroen de Boer on jun 15, 2012
Het gecrowdsourcete brondocument op OpenBibliotheken vinden we het belangrijkst. Tot op heden was dat echter nog niet doorzoekbaar. De huidige zoekfunctie op de site leidt naar één geselecteerde bron per categorie en is wat dat betreft slechts bedoeld als een voorbeeld. Gisteren wees Michel Wesseling echter op Google Aangepast Zoeken als alternatief voor deze leemte. In de trein terug naar Leeuwarden bekeek ik dat eens en bracht ons brondocument in als te doorzoeken url’s. Dit bleek kinderlijk eenvoudig en bood gelijk resultaat (zie hieronder).
De ontwikkeling van een geheel custom zoekfunctionaliteit voor de inmiddels 325 opgenomen bronnen staat echter nog steeds op stapel. Daaraan verandert de Google zoekfunctie niets, want indexeren van sites waarvan je geen eigenaar bent is niet toegestaan. Omdat we dit (het indexeren) wel erg belangrijk vinden, zal dat een belangrijk onderdeel uitmaken van de te ontwikkelen zoekfunctie. We willen daarbij zorgvuldig omgaan met zowel de eigenaars en beheerder van de sites en natuurlijk het materiaal. Maar vooralsnog is er dus een tussenstap mogelijk. Mooi, die vrij te gebruiken technologie!
Loading
Posted by Jeroen de Boer on jun 14, 2012
Vanmiddag was ik op uitnodiging van de NVB te gast bij de algemene ledenvergadering om daar iets te vertellen over OpenBibliotheken. Er ontspon zich al tijdens mijn verhaal een zeer aardige discussie, waarbij de algemene tendens toch wel was dat men het initiatief waardeert. Ik gebruikte onder meer de website movies.io als een illustratie dat de portalen tot (illegale) content steeds professioneler worden, maar met de boodschap dat deze mede ontstaan door de onmogelijkheid voor bibliotheken (en andere geïnteresseerde partijen) dit materiaal aan te bieden. Ik hoop dat we meer van dit soort discussies met elkaar kunnen voeren, want dat is de reden waarom we OpenBibliotheken gestart zijn: het bespreekbaar maken van een door iedereen gesignaleerde problematiek van een aanbodlacune inzake digitale content.
Posted by Jeroen de Boer on jun 13, 2012
Verlengsnoeren en stekkerdozen zijn een crime, want lelijk en altijd in het zicht. Plugbook van de Nederlandse industrieel ontwerper Dave Hakkens biedt hiervoor een stijlvolle oplossing. Wanneer ongebruikt kan zijn ontwerp verdekt worden opgesteld in de boekenkast. En in gebruiksmodus is het een modieuze uitwerking van een basale wens: we hebben elektriciteit nodig.
bron: Lost at E Minor
Posted by Jeroen de Boer on jun 11, 2012
Filmmaker Tim Smith is een Kickstarteractie gestart om een documentaire te kunnen realiseren over het freeform radiostation WFMU en in het bijzonder de genius erachter: Ken Freedman. Onderstaande teaser geeft al een heel aardig beeld van de uitdagingen en problemen waarvoor Freedman zich gesteld ziet. WFMU, een voorbeeld van hoe radio eruit zou moeten zien en een verademing ten opzichte van commerciële stations, verdient deze documentaire. Met nog een kleine maand te gaan zou er genoeg tijd moeten zijn om de gewenste $ 50.000 bij elkaar te krijgen.
bron: tweet van Free Music Archive
Posted by Jeroen de Boer on jun 10, 2012
Afgelopen donderdag fietste ik samen met duizenden anderen de Alpe d’HuZes. Samen met Catrien en haar ouders waren we daarvoor een week in Frankrijk en verbleven in een gîte in het dorpje La Motte d’Aveillans, een uurtje rijden vanaf Bourg d’Oissans (startpunt van de beklimming van Alpe d’Huez).
Gedurende de afgelopen maanden bouwde ik veel trainingskilometers op, maar fietsen in de bergen is altijd weer wennen. Voor mij was het alweer drie jaar geleden dat ik serieus bergop reed en dát voelde ik de eerste keer. Bij een beklimming van de Côte de Laffrey, waarbij het overigens loeiheet was, had ik het halverwege niet meer en moest noodgedwongen met duizelingen afstappen. Schoolvoorbeeld van een warmtestuwing, anders kan ik het niet verklaren. Na een kwartiertje gezeten te hebben, vervolgde ik mijn weg en was er niets aan de hand. De volgende dag deed ik dezelfde klim en die ging toen met relatief gemak, evenals de Alpe d’Huez de dag daarop (1h5m).
Na twee dagen met helemaal niets, behalve wat wandelingen in onder andere Grenoble en naar de Pierre Percée (in de achtertuin van ons huisje) was het moment daar. In alle vroegte (03.00 uur) reden we naar Bourg d’Oissans, waar ik in een startvak terechtkwam dat even na vijven mocht beginnen aan de lange dag. Mijn doelstelling was het zesmaal beklimmen van de alp, maar dat werden er uiteindelijk vijf.
De Alpe d’Huez is zeker niet de angstaanjagende klim zoals die vaak wordt beschreven. Een fietser met een goede conditie en goed materiaal kan ‘m eigenlijk probleemloos ‘doen’. Er zitten wat steilere gedeeltes in, maar de vele bochten breken de klim en maken dat je op adem kan komen en rustig kan eten en drinken. Het zware aan de Alpe d’HuZes is de herhaling en de daarbij optredende vermoeidheid. Alle geweldige aanmoedigingen van de vele supporters langs de kant van de weg brengen daarin (helaas) geen verandering. Tijdens de vierde klim voelde ik al aan dat een vijfde klim de laatste zou zijn. Dit besef werd nog eens versterkt door de opkomende hitte en aanwakkerende wind.
Die vijfde keer, waarover ik 1h40m deed, was veruit de zwaarste. Vooral het gedeelte in aankomstdorp Alpe d’Huez zelf, waarbij na het passeren van het plaatsnaambordje nog een kilometer klimmen volgt, was pittig. De haag van supporters bij het binnenkomen van het dorp (die gaandeweg de dag steeds dichter werd) geeft echter net de boost die nodig is het laatste eruit te persen. Omdat het nog geen drie uur was had ik kunnen zeggen dat ik een tijd rust had kunnen nemen (de finish sloot om acht uur) om de zesde keer ook te kunnen doen, maar ik vond het wel genoeg, temeer omdat het een mooie doorlopende reeks beklimmingen was zonder rare pieken of dalen.
Het mooiste van het evenement was zonder twijfel de trots van Catrien, haar ouders, de familie en de sponsoren om wat ik gerealiseerd had. Dat bij thuiskomst de gehele familie in de straat stond en me onthaalde met gezang en gejuich was een totale verassing, evenals de schitterende Opgeven Is Geen Optie-taart die m’n zusje Marieke bakte. Mijn doelstelling om het aangename (mijn hobby fietsen) met het nuttige (geld verzamelen voor KWF Kankerbestrijding) te verenigen is daarbij volledig gehaald. En het gehele binnengehaalde bedrag van 28.5 miljoen euro is natuurlijk helemaal geweldig.
