Pages Menu
Categories Menu

Posted by on dec 14, 2012

InnovatieDoeDag 2012: het was goed, maar het kan áltijd beter #idd12

InnovatieDoeDag 2012: het was goed, maar het kan áltijd beter #idd12

Ik had het genoegen zeer nauw betrokken te zijn bij de InnovatieDoeDag 2012 (#IDD12) en heb me zowel in de aanloop er naartoe, maar zeker ook tijdens en na afloop ervan, mogen onderdompelen in een bad van positivisme. De samenwerking met medeorganisatoren Rob Coers, Marlies de Vet en Johan Stapel verliep uitstekend en de locatie die we gisteren tot onze beschikking hadden was schitterend (zij het ietwat chilly). En ook de begeleiding van en samenwerking met het team van Waag Society was erg prettig.

Ikzelf zat de hele dag in dezelfde sessie (Actvisme), maar wat ik daarvan qua proces meekreeg leek een blauwdruk van de dag. We hadden als organisatie voorzien dat er uit elke van de vijf sessies wel een idee zou ontspruiten, maar dat bleek niet het geval. Omdat we de mogelijkheid hadden ingebouwd dat men driemaal kon wisselen om naar een andere track (Missie/Visie, Technologie/Open, Medewerker/Gebruiker, Sociale Innovatie en Activisme/Grassroots/Guerilla) te gaan (en er niet op elke groep vaste moderatie zat) leidde dat tot veel sessies zonder tastbare uitkomst. Dat hoeft niet erg te zijn, want ik hoorde vandaag van een aantal mensen dat men wel ideeën had opgedaan om op een later moment op te pakken.

Dat is al winst natuurlijk, maar tijdens de laatste sessie gistermiddag had ik toch behoefte tot een resultaat te komen, wat binnen een halfuurtje leidde tot ondersteuning en concrete toezeggingen aan het adres van Esther Valent’s debibliotheek1. Dat is hartstikke mooi en ik ben blij dat zij nu verder kan, zonder al teveel de druk te voelen dat ze de kar alleen moet trekken. Ook uit de Technologie-track kwam een concreet resultaat, waarbij een aantal collega’s met een linked open data-project genaamd Digitale Verrassingen aan de slag gaat.

Wat ik er zelf van geleerd heb is dat we bij de volgende keer (want die gaat zeker komen) op alle groepen een moderator zetten. En wellicht kunnen we ervoor kiezen al op voorhand concrete wensen met elkaar te delen. Binnenkort zullen we echter de algehele conclusie van de dag, inclusief die van Waag, met jullie delen. Nu eerst weekend na een drukke week Middelburg, want na #IDD12 was het ook nog twee dagen SocialMediaCaster onder de aandacht brengen (maar je hoort mij allerminst klagen hoor!).

Read More

Posted by on dec 11, 2012

Het #downloadverbod lijkt van de baan, maar aan de #bibliotheek heeft het niet gelegen

Het #downloadverbod lijkt van de baan, maar aan de #bibliotheek heeft het niet gelegen

Een kleine twee weken geleden leek het erop dat de besprekingen inzake het invoeren van een downloadverbod in Nederland nieuw leven ingeblazen werden. Ik vond het daarom belangrijk de bibliotheekwereld op deze aantasting van informatievrijheid en daarmee ons werk te wijzen en om een standpunt te vragen. In tegenstelling tot de petitie inzake netneutraliteit en de lauwe reactie daarop van de aangeschrevene leek het ons vruchtbaarder nu enkele directeuren rechtstreeks aan te schrijven. Hieronder die brief. Van de zes aangeschreven directeuren heeft één de moeite genomen te reageren. Is dat veelzeggend, of staat er nog iets op stapel?

Inmiddels lijkt het erop dat het downloadverbod alweer van tafel is, maar in de politiek weet je het nooit. Wat ons betreft mag de aandacht daarom allerminst verslappen, maar wat is de juiste manier om dit aandachtspunt op tafel te krijgen? Suggesties zijn ontzettend welkom!

Leeuwarden, 3 december 2012

Geachte collega’s,

Het zal u wellicht niet ontgaan zijn dat de discussie omtrent websiteblokkades en het downloadverbod door de Tweede Kamer nieuw leven is ingeblazen. Wij maken ons daar zorgen over. Nederland is wereldwijd één van de weinige landen waar het principe van netneutraliteit hoog in het vaandel staat, maar deze verworvenheid komt nu mogelijk onder druk te staan.

Dat de punten nu weer bespreekbaar zijn geworden lijkt voort te komen uit de kabinetsonderhandelingen. De PvdA was in haar verkiezingsprogramma namelijk glashelder:

De PvdA wil het internet vrijhouden. Daarom stemden we ook tegen het ACTA-verdrag. We gaan ons inspannen voor een moderner auteursrecht. Het sluit niet meer aan bij de gedigitaliseerde maatschappij. Repressieve maatregelen tegen burgers zijn geen oplossing. Geen downloadverbod, maar onderzoek naar nieuwe betaal- en distributiemodellen voor artiesten. Het stimuleren van cultuur gaat boven het vervolgen van gewone mensen. Het blokkeren van websites hoort daar dus niet bij. […] Permanente voorafgaande controle van of filtering van informatie op het internet is ontoelaatbaar.”

Inmiddels is uit enquêtes gebleken dat de Nederlandse internetgebruik in meerderheid tegen een downloadverbod is en liever kiest voor een thuiskopiehefing. Uit het zeer recente verleden is eveneens gebleken dat blokkades en verboden om internetgebruik te reguleren tot niets hebben geleid: https://www.bof.nl/2012/07/04/overwinning-op-acta-vraagt-om-politiek-doorpakken/

Wij hebben in dit kader enkele vragen aan u:

1. Bent u bekend met het wetsvoorstel? Zo nee, dan vindt u onder andere hier meer informatie:
http://tweakers.net/nieuws/85706/kabinet-kijkt-opnieuw-naar-downloadverbod.html
2. Wilt u inzake het wetsvoorstel een standpunt innemen, of dit samen met andere bibliotheekdirecteuren doen?
3. Bent u bereid dit tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VOB, 12 december a.s., ter sprake te brengen?
4. Bent u bereid de bibliotheek als een verbodsloze zone in te stellen, waarmee bibliotheken een signaal afgeven dat dit soort wet- en regelgeving indruist tegen vrije uitwisseling van informatie en daarmee dus ook de uitgangspunten van het bibliotheekwerk?

Met vriendelijke groet,

namens OpenBibliotheken,

Jeroen de Boer
Edwin Mijnsbergen

info@openbibliotheken.nl
www.openbibliotheken.nl

Read More

Posted by on dec 8, 2012

Verdient Facebook de bibliotheek wel?

Verdient Facebook de bibliotheek wel?

Afgelopen donderdag gaf ik een workshop Muziek en het Internet en wilde daar met een groep 50-plussers de streaming muziekdienst Deezer bespreken. Ik had eerder die week een account bij de dienst aangemaakt en was het me al opgevallen dat ik dit alleen kon doen met mijn Facebookgegevens. Dat leidde bij al tot een voorbehoud, maar omdat ik toch inzicht in het aanbod wilde krijgen besloot ik toch deze voorwaarde te accepteren. Zover gingen de workshopdeelnemers echter niet. Zij hadden al geen Facebookaccount en er was geen haar op hun hoofd die erover dacht dit, om lid te kunnen worden van een muziekdienst, dan maar wel te doen. Vaarwel Deezer dus.

Het was echter niet de eerste keer dat ik deze kritische benadering van Facebook in de praktijk tegenkwam. In alle workshops social media en privacylessen komen de bedenkingen van jong én oud naar voren en leidt het tot interessante discussies. Binnen die setting is mijn opstelling altijd eentje van: “social media en dus ook Facebook zijn geweldig, pas op met alles wat je zegt en bekijk eventuele privacy-opties.” Maar als je een stap verder gaat en daadwerkelijk met een groep mensen gaat kijken naar de privacyinstellingen van Facebook en een venster als hieronder tegenkomt zakt zelfs de meest oprecht geïnteresseerde groep mensen toch de moed in de schoenen.

Aan de andere kant bewegen bibliotheken zich echter en masse richting Facebook en heb ik zelf her en der geluiden horen opgaan voor het gebruiken van de dienst als login voor bibliotheekdiensten. Ik denk dat we dat laatste pad zeker niet moeten bewandelen, maar je zou zeker kanttekeningen kunnen plaatsen bij het gebruiken van Facebook als platform voor bibliotheekaanbod. Nu druist dat regelrecht in tegen mijn pleidooi voor het inzetten van diensten waar de gebruiker zich al bevindt (of het nu gaat om online muziek of vraagbeantwoording of tal van andere aandachtsgebieden), maar in het geval van Facebook ligt dat wat mij betreft wat anders en zouden we ons moeten afvragen of een dienst die zo kritisch benaderd wordt wel bibliotheken verdient. In het artikel Should libraries start their own, more trustworthy Facebook? wordt daarom de vraag gesteld:

Who says Facebook is definitely forever?

By contrast, budget pressures notwithstanding, public libraries have already established a track record as enduring institutions. If nothing else, library archives and genealogy records would benefit from the capture of spontaneous posts when users consented. What’s more, instead of generating ads starring victims, Likes could create pointers to library content that people truly appreciated and wanted their photos to be used with. I love the fact that librarians tend to be privacy hawks. Exactly what social media services need!

Bovenstaand citaat past ook naadloos in het Library as Platform-concept van Weinberger wat in mijn ogen dé manier is waarop bibliotheken hun toekomstige diensten zouden moeten baseren. Dus waarom niet kijken of er gebruik gemaakt kan worden van bijvoorbeeld de Diaspora-software om een open source, veilig en privacyvriendelijk sociaal netwerk te bouwen, maar dat wel inzet op alles wat social media leuk en waardevol maakt? En waarmee de connecties met Facebook en Twitter moeiteloos gelegd worden, maar er geen sprake is van het verliezen van de controle op beschikbaar gemaakte data? Het mooie van het huidige internet is immers dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn dit soort experimenten op te zetten. En bovenal: aan Facebook hoeft geen verantwoording afgelegd te worden, dus van het voor bibliotheken helaas zo vertrouwde vendor lock-in beginsel is hier geen sprake.

Read More

Posted by on dec 7, 2012

De bibliotheek de beste en grootste piraat van allemaal

De bibliotheek de beste en grootste piraat van allemaal

De enige reden waarom niet bibliotheken, maar wel sites als The Pirate Bay onder vuur liggen, is dat bibliotheken de content niet efficiënt aanbieden. Dat is in ieder geval de stelling van Zacqary Adam Green in het artikel The Pirate Bay Is The Most Efficient Public Library. Hij zegt, waarbij hij de New York Public Library (met een collectie van 50 miljoen items en een gebruikerspotentieel van 20 miljoen mensen) als voorbeeld neemt:

It begs the question why every author, filmmaker, and musician isn’t up in arms about the New York Public Library’s rampant sharing, while there’s a ton of opposition to the sharing habits of BitTorrent peers who use The Pirate Bay. After all, The Pirate Bay’s community shares significantly less than the New York Public Library: just 1 million items in 2008 (and the collection certainly hasn’t grown 5000% since then). The reason that The Pirate Bay is offensive, and the New York Public Library is not, is because of its efficiency.

[…]

Filesharing sites and services are the most radically efficient public libraries that humanity has ever created. Never before has anything been better at giving the public open access to culture and knowledge. Mission accomplished. Why is this suddenly a bad thing?

Waarmee ik het overigens oneens ben is Green’s stelling dat het gebruik van beide diensten geen directe financiële compensatie voor makers en/of rechthebbenden biedt (los van aankopen of andere verdiensten die een gevolg zijn van het consumeren van informatie). Bibliotheken kopen immers allereerst de items aan en dragen daarna, op basis van jaarlijkse statistieken, een bedrag af voor leenrechtvergoedingen.

Maar los daarvan (en wellicht is de situatie in de VS anders dan in Nederland) raakt Green aan een interessant punt. Efficiëntie en gebruiksgemak is wat voor een groot deel het succes van online diensten bepaalt. De hoeveelheid schitterend online materiaal is daarom niet iets waarvoor bibliotheken hun ogen moeten sluiten, maar waarmee ze proactief aan de slag moeten. Daarom zou het een mooi streven zijn juist de beste en grootste piraat van allemaal te worden. Want The Pirate Bay is weliswaar een grote speler, maar bij lange na niet de enige online bron. Dus waarom deze niet, naast al die andere geweldige aanbieders, koppelen aan bijvoorbeeld de Nationale Bibliotheek Catalogus?

fotobron: fotocommunity

Read More

Posted by on dec 6, 2012

Seth Godin over de toekomst van de bibliotheek

Seth Godin over de toekomst van de bibliotheek

Seth Godin heeft een prikkelend artikel geschreven getiteld The Future of the Library. Hij doet daarin een aantal ferme uitspraken en aanbevelingen over hoe bibliotheken en hun medewerkers tegen hun huidige, maar vooral toekomstige werk zouden moeten aankijken. Een aantal quotes uit het artikel:

The librarian isn’t a clerk who happens to work at a library. A librarian is a data hound, a guide, a sherpa and a teacher. The librarian is the interface between reams of data and the untrained but motivated user.

[…]

Want to watch a movie? Netflix is a better librarian, with a better library, than any library in the country. The Netflix librarian knows about every movie, knows what you’ve seen and what you’re likely to want to see. If the goal is to connect viewers with movies, Netflix wins.

[…]

Librarians that are arguing and lobbying for clever ebook lending solutions are completely missing the point. They are defending library as warehouse as opposed to fighting for the future, which is librarian as producer, concierge, connector, teacher and impresario.

[…]

We all love the vision of the underprivileged kid bootstrapping himself out of poverty with books, but now (most of the time), the insight and leverage is going to come from being fast and smart with online resources, not from hiding in the stacks.

Maar Godin ziet, ondanks zijn kritische uitspraken, de bibliotheek allesbehalve verdwijnen. Hoe hij daar tegenaan kijkt lees je in de rest van het artikel:

http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2011/05/the-future-of-the-library.html

fotobron: Fotopedia

 

Read More

Posted by on nov 28, 2012

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

Ik nam deze week deel aan het Open Innovatie Festival in Leeuwarden en werd daartoe speciaal aangetrokken door de nadruk die lag op open data. Eén van de onderdelen waarbij dat een hoofdrol speelde was de hackathon Kickstart Leeuwarden. Hierbij werden op enigszins willekeurige wijze (“hee, daar is nog een stoel over”) groepjes gevormd die op basis van een aantal beschikbare datasets appconcepten bedachten.

In ons geval bestond het team uit Leander Sikma, Gino van der Baan en Laurien ten Hove (allen student Communication & Multimedia Design bij de NHL), collega Bertus Douwes en onderneemster Elizabeth Pilat. Na het bedenken van een aantal concepten besloten we twee ervan te presenteren: een app voor historische stadswandelingen voor scholieren en een app dat een digitale gids voor de stad vormde. Omdat beide een overlap met elkaar hadden namen we de tweede als uitgangspunt en werkten daarin de historische stadswandeling als voorbeeld uit.

He resultaat, SightSeer, neem een loopje met de stad, werd een dag later gekozen tot beste concept van de hackathon en wordt nu verder ontwikkeld. Daarvoor stelt ICT-dienstverlener Centric capaciteit beschikbaar, evenals hackerspace Frack. Superleuk en ik ben benieuwd waartoe het gaat leiden. Hieronder het presentatiemateriaal en een verzameling tweets in Storify.

Read More

Pin It on Pinterest