Pages Menu
Categories Menu

Posted by on nov 25, 2012

Waarom doe ik (dit voor) mijn werk? #visionairs

Waarom doe ik (dit voor) mijn werk? #visionairs

Enkele weken geleden werd gevraagd of ik namens de NVMB wilde deelnemen aan een sessie waarbij leden van verschillende beroepsverenigingen voor informatieprofessionals een stip op de horizon wilden bepalen: de basis voor een toekomstvisie voor het veranderende vak.

Natuurlijk ben ik ingegaan op deze uitnodiging en toog naar het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag waar de middag plaatsvond. Aldaar werden de vijftien aanwezige leden (of ook wel visionairs) ingedeeld in drie groepen van vijf plus een begeleider en werd het zogenaamde kralenspel gespeeld. Hierbij moest elke deelnemer een concrete werksituatie als uitgangspunt nemen en deze via een aantal onderzoeksvragen herleiden naar een oplossing. Omdat ik het zinvol vind deze te delen schrijf ik deze blogpost, mede door de oplossing die Jantien Dubbeldam mij aandroeg. Vanwege privacyredenen laat ik bepaalde gegevens achterwege.

De opdracht die we hadden meegekregen was de volgende:
Als voorbereiding vragen we u om alvast na te denken over één concrete situatie waarin de huidige organisatie de informatiemedewerkers in de weg zit.

Het gaat erom dat u deze situatie zo precies mogelijk en in de ik-vorm kan vertellen.

Situatie (uitgangspunt):

Ik leid een project waarbij de door mij aangedragen en onderzochte basis wordt genegeerd.

Hittepunt (wat is de kern van emotie)?:

Mijn kennis wordt niet serieus genomen.

Ontwikkeling (wat gebeurt er als in de situatie geen verandering optreedt?):

Ik voer uit en ben verantwoordelijk voor een project waarop ik niet trots ben omdat het de door de ontbrekende fundamenten niet toekomstbestendig en deelbaar is.

Vraag:

HOE ORGANISEREN EN VERMARKTEN WE ONZE EXPERTISE ALS KLOPPEND HART VAN DE INFORMATIEMAATSCHAPPIJ?

Na het formuleren van bovenstaande vraag (wat we gezamenlijk deden, omdat de onderliggende hittepunten bij onze cases veel gelijkenissen vertoonden), werd ons gevraagd de analyse een stap verder te brengen.

Monster (wat zie je als het grootste gevaar als je de vraag als uitgangspunt neemt)?:

Ik zie een grote leemte in kennis bij collega’s en bestuurders en dat vormt een bedreiging voor noodzakelijke ontwikkeling die uiteindelijk leidt tot het verdwijnen van het vak.

Held/hart (welk offer breng je om hierin verandering te brengen?):

Ik spreek mij publiekelijk uit en maak mij daarmee mikpunt van kritiek en mogelijke represailles.

God/hoofd (waarvoor breng je dit offer?):

Ik wil informatie en mensen verbinden, zonder dat daarbij sprake is van institutionele barrières.

Wat we als groep vervolgens weer samen deden was het formuleren van de twee grootste gevaren aan weerszijden van de vraag (de zogenaamde polen) Hoe organiseren en vermarkten we onze expertise als kloppend hart van de informatiemaatschappij?. Dat waren voor ons de volgende:

1. Systemen nemen ons werk over.
2. Ambitieloze en verstarde vakgenoten zijn in de meerderheid.

De laatste stap was vervolgens weer terug te keren naar het uitgangspunt, maar niet die van jezelf maar van iemand anders in de groep. De opdracht was een strategie/oplossing/orakel voor dat uitgangspunt te formuleren. In mijn geval schreef Jantien Dubbeldam voor mij:

Hoe fiets je een berg op die onneembaar lijkt? Laat zien dat het lastig is. Vraag toeschouwers om je een zetje te geven. Neem je rust op een veilige plek, om daarna weer gesterkt verder te fietsen/klimmen. Ook lopend naast je fiets kun je de top bereiken.

Associatie:
James Taylor: Secret O’ Life

Alhoewel de middag slechts enkele uren duurde leverde hij ontzettend veel op. Ten eerste maakte ik kennis met collega’s uit verschillende vakgebieden (hoger onderwijs, overheid, ZZP-ers), maar het interessante was dat we dus dezelfde gevaren/uitdagingen voor ons vak zien. In dat licht voelde ik me ook met terugwerkende kracht extra gesterkt in het publiceren van Gaan we niet een beetje dood van binnen?. Bij het schrijven daarvan (maar dat gaat ook op voor bijvoorbeeld OpenBibliotheken) gaat het namelijk, naast de inhoud, ook om klamme handen en slapeloze nachten. “Laat zien dat het lastig is“, krijg ik als advies. Bij deze daarom de uitwerking van de sessie van afgelopen vrijdag. Ik ben uitermate nieuwsgierig naar het vervolg, evenals jullie reacties.

Jantien’s advies voor mij:

2012-11-25-13.44.40-uitsnede

Read More

Posted by on nov 18, 2012

Copyright or wrong? #dagvdm12

Copyright or wrong? #dagvdm12

Auteursrecht vormt dit jaar het thema van de Dag van de Mediatheek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ikzelf verzorg daar een workshop Muziek en auteursrecht. Hieronder het volledige programma.

Read More

Posted by on nov 15, 2012

Hoe Ubuweb ontstond

Hoe Ubuweb ontstond

Eén van de mooiste webarchieven vind ik Ubuweb. Op deze site, die al 17 jaar online is, brengt oprichter Kenneth Goldsmith concrete poëzie, geluidskunst en eigentijds klassieke muziek samen. In onderstaand fragment (het volledige interview vind je hier) vertelt hij over de totstandkoming van het archief en hoe het kon uitgroeien tot wat het momenteel is.

 

Mocht je hierdoor de smaak te pakken hebben gekregen dat is dit interview op Radio Web Macba een mooi vervolg. Wat zou het internet toch saai zijn zonder dit soort kleurrijke en bevlogen personen.

Read More

Posted by on nov 14, 2012

Brewster Kahle en Rick Prelinger over het digitale bewaren

Brewster Kahle en Rick Prelinger over het digitale bewaren

Als je acht minuten overhebt: dit is een mooi bondig interview waarin Brewster Kahle en Rick Prelinger vertellen over de digitaliseringsprojecten waaraan ze werken. Een volledige transcriptie ervan is hier te vinden.

Read More

Posted by on nov 14, 2012

OpenBibliotheken.nl en DeBibliotheek slaan handen ineen

OpenBibliotheken.nl en DeBibliotheek slaan handen ineen

De initiatieven OpenBibliotheken en online vraagbeantwoorder DeBibliotheek slaan de handen ineen en zullen vanaf heden onder de naam OpenBibliotheken functioneren. Beide springen namelijk in een leemte die door de officiële (openbare) bibliotheekorganisaties ongemoeid wordt gelaten: het toegang bieden tot informatie waarbij het principe van open access wordt gehanteerd. Niet alleen het selecteren en beschikbaar maken van open digitale bronnen, maar ook het principe van vraagbeantwoording past wat ons betreft uitstekend binnen dit uitgangspunt.

Het manifest van OpenBibliotheken, gepubliceerd in april 2012, kan daarom uitstekend óók op DeBibliotheek worden toegepast. In het manifest werd iedere informatieprofessional in het publieke belang van open en vrije informatie opgeroepen om:

– zich beroepsmatig in te spannen voor de vrije uitwisseling van informatie in de ruimste zin van het woord (content);
– principes van open access, creative commons, open linked data en netneutraliteit in werk en vrije tijd zoveel mogelijk te bevorderen;
– gebruikers van hun diensten bij te staan in het zoeken naar en verkrijgen van informatie, daarbij waar mogelijk open vormen te gebruiken, en kennis daarover aan gebruikers over te dragen;
– op de hoogte te zijn van initiatieven van koepelorganisaties zoals de wereldbibliotheekfederatie IFLA en hieraan actief bij te dragen (zie http://www.ifla.org/en/copyright-tlib en http://www.ifla.org/en/node/5870);
– zo nodig georganiseerde acties te initiëren dan wel ondersteunen wanneer de vrijheid van informatievergaring, -verspreiding en meningsuiting in het geding zijn, en daarvoor gebruikers te mobiliseren.

OpenBibliotheken op Twitter:
Op Twitter zullen wij de twee vertrouwde Twitteraccounts blijven hanteren, maar daarbij wel bij beide het logo van OpenBibliotheken gaan voeren:
https://twitter.com/DeBibliotheek1
https://twitter.com/openbibliotheek

Maak informatie zo vrij mogelijk, en maak bibliotheken zo open mogelijk!

Jeroen de Boer
Esther Valent
Edwin Mijnsbergen
Joost Heessels

Over OpenBibliotheken:
Op Open Bibliotheken, een onafhankelijk initiatief van informatieprofessionals Jeroen de Boer en Edwin Mijnsbergen, kun je zoeken naar boeken, muziek, films en andere media, uit open bronnen die in de reguliere catalogi van openbare bibliotheken vaak niet worden ontsloten. Een overzicht van die bronnen is te vinden via http://openbibliotheken.nl/#bronnen.

Open Bibliotheken is geen initiatief van bestaande bibliotheekorganisaties, maar weet zich gesteund door bijna 200 vakgenoten, onder wie Michel Wesseling, voorzitter NVB, Frank Huysmans, hoogleraar bibliotheekwetenschap en Mark Deckers, Bibliothecaris van het Jaar 2011, die een petitie ondertekenden op http://jeroendeboer.net/petitie-internetvrijheid-en-bibliotheken-vob-acta.

OpenBibliotheken.nl is ook te vinden op:
Facebook: https://www.facebook.com/OpenBibliotheken
en Twitter: https://twitter.com/OpenBibliotheek, https://twitter.com/DeBibliotheek1

Over DeBibliotheek:
Ook DeBibliotheek is geen initiatief van bestaande bibliotheekorganisaties. Een aantal bibliothecarissen, werkzaam bij openbare bibliotheken en enkele bedrijfsbibliotheken, beantwoordt online vragen en gebruikt daarvoor reeds bestaande platforms. Initiatiefnemer van DeBibliotheek is Esther Valent.

Read More

Posted by on nov 13, 2012

Presentatie workshop ‘Digitale bibliotheek en iPad’

Presentatie workshop ‘Digitale bibliotheek en iPad’

Op verzoek van Bibliotheken Noordoost-Fryslân werd Bibliotheekservice Fryslân benaderd om medewerkers uit dat cluster te informeren over twee onderwerpen. De eerste betrof een voorlichting over wat ons te wachten staat inzake de landelijke digitale bibliotheek (WaaS, NBC etc.). De tweede betrof de inzet van de iPad, zowel voor eigen gebruik als binnen contacten met de bibliotheekgebruiker. Mijn collega Hilly van der Molen had wat betreft dit tweede onderdeel al een voorlichting verzorgd over ‘de knoppen’ van de iPad, zodat ik wat meer de diepte in kon gaan. Hieronder de presentatie die als uitgangspunt diende.

Read More

Pin It on Pinterest