Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jan 12, 2013

Is dit de toekomst van fysieke bibliotheken?

Is dit de toekomst van fysieke bibliotheken?

Schitterend, deze James B. Hunt Jr. Library van North Carolina State University. En om te reageren op de vraag die gesteld wordt in het onderstaande commentaar. Lees mijn artikel op 1825 Dagen, BiblioLab: van transactie naar transformatie, en je weet het antwoord: Ja! Dit is de kant die fysieke bibliotheken (moeten) opgaan.

After all, a super high-tech library with robot librarians and an open floor plan that allows food and talking is cool, but it doesn’t give us the same kind of thirst for learning that stacks of leathery brown books and dusty arches do. […] These “developments signal a change in expectations. Rather than quiet places of study, surrounded by rows and rows of books, the library of the future houses books in closed stacks and tends to be a place where ideas are conceived and shared, becoming much more like a laboratory, where inspiration arrives as much from discussion as words written on paper.” Which could be great or terrible, depending on your learning style. What do you think, dear readers?

bron: Flavorwire

hunt_sunset_0110

IMG_9744.ed2_

Students use the Hunt Library. Photo by Marc Hall

hunt_sunset_0034.md_

hunt_sunset_0041.md_

Students use the Hunt Library. Photo by Marc Hall

Read More

Posted by on jan 11, 2013

Muziek (een beetje film) en internet (workshop)

Muziek (een beetje film) en internet (workshop)

Gisteravond sloot ik een korte workshopreeks bij Volksuniversiteit Fryslân af waarin ik met een klein groepje deelnemers (50+) de mogelijkheden van muziek en het internet doornam. Tijdens de drie hands-on bijeenkomsten, die telkens twee uur duurden, besprak ik de mogelijkheden om muziek te luisteren, delen en te vinden met de online instrumenten die we momenteel tot onze beschikking hebben. Streamen met Spotify, beluisteren met Tomahawkbi en het bespreken van rechtenkwesties kwamen daarbij vanzelfsprekend aan bod.

Het was voor mij de eerste keer dat ik deze workshop gaf en een genot om te doen. Het was ook de eerste keer dat ik een groep cursisten uitlegde hoe BitTorrent werkt en wat je vervolgens met gedownloade bestanden kan doen. Ter plekke muziek van Madonna en de film Skyfall downloaden en vervolgens op een DVD branden stond bijvoorbeeld de laatste bijeenkomst op het programma. Discutabel? Nee, voor mij niet. Het was namelijk de meest prangende vraag van een aantal cursisten. Daarbij vertelde ik echter wel wat je als gebruiker wel en niet mag en liet bijvoorbeeld zien hoe je het uploaden (wat dus niet toegestaan is) van een torrentclient uitschakelt.

Ook in 2013 wordt deze workshop weer in het aanbod van de Volksuniversiteit opgenomen. De exacte data daarvan worden later bekend gemaakt.

Read More

Posted by on jan 4, 2013

Biebs in het park

Biebs in het park

Op 47 plaatsen in de Colombiaanse hoofdstad Bogota is de parkbieb PPP (Paradero Para Libros Para Parques) te vinden. Met dit al tien jaar lopende programma wordt getracht de geletterdheid in de stad te bevorderen. De PPP’s worden 12 uur per week bemand door vrijwilligers. Naast het in- en uitchecken van boeken ondernemen zij ook leesactiviteiten. Naast de biebs in Bogota zijn er ook tientallen PPP’s elders in Colombiaanse stadsparken te vinden. Het programma krijgt landelijke ondersteuning.

bron: Bilingual Librarian

Read More

Posted by on jan 3, 2013

Zijn openbare bibliotheken digitaal al uitgespeeld? (artikel)

Zijn openbare bibliotheken digitaal al uitgespeeld? (artikel)

In de meest recente editie van Digitale Bibliotheek staat een artikel van de hand van Joost Heessels, getiteld Zijn openbare bibliotheken digitaal al uitgespeeld?. Daarin gaat hij uitgebreid in op onder andere OpenBibliotheken en DeBibliotheek. Bij deze een integrale weergave van dat stuk (met toestemming van Joost en uitgever Henk Verbooy).

 

Zijn openbare bibliotheken digitaal al uitgespeeld?

Terwijl er vanuit de onderbuik van de openbare bibliotheek nieuwe initiatieven opkomen, blijft het aan de top akelig stil. Het is geen stilte voor een mogelijk naderende storm. Maar stilte omdat men de kop in het zand heeft gestoken, hopend op betere tijden die ooit zouden moeten komen.

In het artikel ‘The Decline and Fall of the Library Empire’ stelt Steve Coffman (vice president van dienstverlener Library Support Services, LSSI) dat de openbare bibliotheek (in de VS) zich op het digitale speelveld compleet overbodig heeft gemaakt. In Nederland ligt het anders: daar heeft de openbare bibliotheek nooit echt het digitale speelveld betreden. Digitale initiatieven voor het vinden van open bronnen en informatiebemiddeling zijn ontwikkeld door mensen uit het bibliotheekveld, maar op persoonlijke titel. Geen enkele bibliotheekorganisatie heeft een rol gespeeld in de realisatie van deze diensten.

Initiatieven van professionals

OpenBibliotheek (Jeroen de Boer en Edwin Mijnsbergen) en DeBibliotheek (Esther Valent) zijn ontstaan uit de gedachte dat de openbare bibliotheken (digitale) taken laten liggen. OpenBibliotheek is ontstaan als antwoord op het uitblijven van stellingname van de VOB rond het vraagstuk van de internetneutraliteit. Gaan de openbare bibliotheken voor een gereguleerd internet of staan ze voor webneutraliteit en daarmee voor vrije toegang tot informatie? De Boer en Mijnsbergen laten met hun initiatief zien hoe deze vrije toegang er uit zou kunnen zien. En DeBibliotheek (zoals te lezen in: ‘Is er leven na Al@din’, DB nr 9) is ontstaan uit onvrede, omdat er zowel digitaal als fysiek nauwelijks meer plaats is voor serieuze informatiebemiddeling binnen de openbare bibliotheken. Dit komt niet alleen door het wegvallen van Al@din (en het wachten op een mogelijke opvolger), maar ook door de opkomst van het retailconcept, waardoor steeds minder plaats is voor de aloude hoofdtaak van de bibliotheek. Valent won met haar initiatief de Victorine van Schaik BibliotheekInitiatiefPrijs. Een prijs die ooit in het leven is geroepen om meer mensen te stimuleren om het hoofd boven het maaiveld uit te steken. Met het initiatief zou de bibliotheek zich in de kijker kunnen spelen, aldus het juryrapport. Maar na het winnen van de prijs bleef het akelig stil rond de erfgenamen van Al@din. Het droomscenario van Valent, waarin vanuit alle bibliotheken in het land informatiemedewerkers gaan meedoen met DeBibliotheek en dat alle bibliotheken de dienst gaan promoten, lijkt nog heel ver weg. Op enkele welwillende bibliotheken na is er nog steeds geen officiële reactie te horen vanuit de overkoepelende organisaties. Inmiddels trekken OpenBibliotheek en DeBibliotheek met elkaar op.

Geen initiatief

Openbare bibliotheken in Nederland hebben te maken met bezuinigingen. Om het hoofd boven water te houden probeert men het oude opnieuw uit te vinden en het nieuwe krampachtig te vermijden of schoorvoetend toe te laten als het echt niet anders kan. Dit is veel medewerkers een doorn in het oog. Bibliotheken gokken via het zogeheten retailconcept massaal op (papieren) boeken en laten digitale diensten zoals informatiebemiddeling het liefst links liggen. Volgens De Boer (een van de initiatiefnemers van OpenBibliotheek) is naast het aanbieden van boeken en andere media, informatiebemiddeling een van de opdrachten van de bibliotheek. De Boer ziet liever kleinere gebouwen, of vestigingen op minder dure locaties dan te beknibbelen op de hoofdopdracht: mensen voorzien van informatie, ongeacht of dat analoog of digitaal is. De Boer vindt het vreemd dat DeBibliotheek nog een discussiepunt is voor de openbare bibliotheken. De dienst zoals bedacht door Valent ligt zo dicht tegen het reguliere werk aan dat het toch vreemd is dat men het initiatief niet allang heeft omarmd. Daarnaast laat DeBibliotheek zien dat digitale informatiebemiddeling niet heel veel hoeft te kosten, iets wat ook al duidelijk werd met het voorbeeld van IHEV uit Vlaanderen, dat kan functioneren met een budget van 15.000 euro per jaar. Daarbij maakt DeBibliotheek gebruik van bestaande diensten van andere partijen. Waarom het wiel nog eens uitvinden?

De Boer vreest dat het uitblijven van eigen initiatieven van de openbare bibliotheken te maken heeft met een gebrek aan voeling met wat er echt speelt. Ernstiger vindt hij het uitblijven van een reactie op OpenBibliotheek en DeBibliotheek. Daaruit blijkt volgens De Boer dat er een kloof is tussen bestuurders en de rest van de mensen uit het bibliotheekveld, en dat vindt hij uitermate zorgelijk.

Onafhankelijke informatiepartner

De kloof regeert binnen de openbare bibliotheken en maken nieuwe ontwikkelingen kansloos. Door bezuinigingen sluiten meer en meer bibliotheken de deuren. Dit komt ook doordat kansen niet optimaal benut worden en te veel mensen binnen de bibliotheek vast blijven zitten in een oud stramien gehuld in een nieuw jasje. Niet mee gaan met de digitale werkelijkheid zal uiteindelijk lijden tot het verdwijnen van de openbare bibliotheek. De initiatieven van De Boer, Mijnsbergen en Valent laten echter zien dat dit helemaal niet nodig is. Ook in het Google-tijdperk is een onafhankelijke partner in het verstrekken van informatie nodig.

Volgens Coffman zal de bibliotheek helemaal verdwijnen, internet en commerciële bedrijven maken aanwezigheid van de bibliotheek in het digitale landschap compleet overbodig. Echter de crux zit in het commerciële aspect: commerciële bedrijven hebben andere belangen dan de bibliotheken en moeten winst maken om te kunnen blijven bestaan. Zij zullen dus andere keuzes maken dan een bibliotheek. Een bibliotheek hoeft immers geen winst te maken om te kunnen blijven overleven en kan dus als een onafhankelijke partij opereren.

Agile

Om te overleven hebben de bibliotheken nog iets anders nodig en dat zijn de zogenoemde agile (wendbare) medewerkers. De term ‘agile’ hoorde ik voor het eerst op het laatste NVB-congres in een voordracht van Michelynn McKnight. De hoofdopdracht uit haar voordracht luidt: “We can be rigid when we are dead, until then let’s be agile.” Agile medewerkers zijn het beste te omschrijven als flexibele, innovatieve en vooruitstrevende types. Hiervan ontbreken er veel binnen de openbare bibliotheken. Dit kan ook niet anders als je de kloof constateert zoals De Boer dat doet. Agile medewerkers (zoals Mijnsbergen) opereren vaak buiten de vaste organisatielijnen om en niet alle bestuurders zijn daar van gecharmeerd. Toch zullen het dit soort medewerkers zijn die de reddingsboei vormen die de openbare bibliotheken nodig hebben om staande te blijven in het digitale geweld. Zij kunnen het verschil maken tussen pompen of verzuipen. Het water staat de bibliotheken al tot aan de lippen. Alleen door de kloof te dichten zal de openbare bibliotheek het redden. Daarom moeten bestuurders ook gaan geloven in initiatieven zoals Openbibliotheek en DeBibliotheek. En minder in grote gebouwen volgepakt met boeken.

Kansen

Ook Pieter Offermans (blogger en bibliotheekadviseur) ziet kansen voor de openbare bibliotheek op het digitale speelveld. Volgens Offermans is het geen issue dat iedereen ’toegang’ heeft tot informatie. Niet iedereen weet echter welke informatie voor hem of haar relevant is, en daar kan de bibliotheek een bemiddelende rol in spelen. Bijvoorbeeld door online top 5-lijstjes van relevante bronnen te geven, of door persoonlijke leesadviezen te verstrekken. Je ziet nu bijvoorbeeld dat mensen kampen met het overweldigende aanbod aan e-books. Ze hebben er duizenden op hun e-reader staan, maar weten niet wat de pareltjes zijn. Een bibliotheekmedewerker die een op maat gesneden selectie geeft, biedt dan uitkomst. Want, zo zegt Offermans, als het om informatie gaat, zijn de bibliotheken de experts

Conclusie

Hoe je het ook wendt of keert: het is nu aan de openbare bibliotheken om het digitale tijdperk te omarmen. Volgens De Boer is het tijd dat de openbare bibliotheken gaan waarderen wat hij samen met Mijnsbergen en Valent doet. Hij hoopt dat bibliotheken de waarde van een dienst als DeBibliotheek gaan inzien en gaan faciliteren zodat Valent en haar medestanders zorgeloos door kunnen gaan met het beantwoorden van vragen. Mijns inziens moeten openbare bibliotheken vooruit. Juist in tijden van bezuinigingen biedt investeren in de digitale toekomst de kans om aanwezigheid van de bibliotheek in onze maatschappij te waarborgen. Ik ben echter somberder over het dichten van de kloof binnen de openbare bibliotheek. Vooral bestuurders zitten zoals gezegd vast in een oud stramien – en zolang bij die groep geen digitale awareness ontstaat zijn de openbare bibliotheken verloren.

Read More

Posted by on jan 2, 2013

Sjef van Oekel in de bibliotheek

Sjef van Oekel in de bibliotheek

Uitvallend tegen een pinnige bibliothecaresse wordt de bibliotheek door Sjef van Oekel in allerlei soorten van daglicht gesteld:

“Wat krijgen we nou? Wat een praat! U mag blij zijn dat wij hier als drie beroemdheden uw muffe boekenstal met een bezoek treffen! Dat hoort bij ons vak: roem breekt wetten. Let op! Roem schept verplichtingen en wat al niet meer. Wij zitten daarom bij de boeken neer. Leren en studeren om te schitteren op de buis, maar eigenlijk zaten wij óók liever thuis!”

Deze heerlijke tracks staan op het album Van Oekel Live At Paradiso Enz.



Read More

Posted by on dec 16, 2012

Conclusies van InnovatieDoeDag 2012 #idd12

Conclusies van InnovatieDoeDag 2012 #idd12

Eén van de dingen die we ons hadden voorgenomen was het beschikbaar stellen van alle conclusies en resultaten van de InnovatieDoeDag 2012. Bij deze, met hartelijke dank aan Waag’s Frank Kresin, Isjah Koppejan en Karen van der Moolen voor hun verslaglegging!

fotobron: Jan de Waal

Read More

Pin It on Pinterest