Pages Menu
Categories Menu

Posted by on dec 3, 2012

Google mengt zich in strijd om netneutraliteit met #freeandopen

Google mengt zich in strijd om netneutraliteit met #freeandopen

Vandaag zijn binnen de International Telecommunication Union (ITU) besprekingen over mogelijke regulering van het internet begonnen. Verschillende digitale burgerrechtenorganisaties besteedden hier al aandacht aan, maar nu heeft ook Google zich in de strijd gemengd. Met een nieuwe Take Action en de hashtag #freeandopen vraagt zij internetgebruikers om aandacht en een stem tégen afspraken achter gesloten deuren (want dat is bij ITU de werkwijze). Laat je dus hier horen!

 

Read More

Posted by on dec 3, 2012

Waardevolle toevoeging aan Spotify Chrome Extension

Waardevolle toevoeging aan Spotify Chrome Extension

Een Chrome-app die ik al een tijd lang elke keer z’n waarde bewijst in de Spotify Chrome Extension. Een klein jaar geleden wijdde ik er al een blogpost aan, maar nu is een nieuwe wel op z’n plaats. Niet dat er aan het wezen iets veranderd is, maar omdat er wat mij betreft een flinke verbetering in de functionaliteit bijgekomen is: de app verwijst nu niet in eerste instantie naar de Spotify-applicatie, maar naar een webomgeving. Van daaruit is Spotify te besturen, maar de applicatie moet daarvoor wel actief zijn. De webapplicatie biedt tevens de mogelijkheid andere albums van dezelfde artiest te beluisteren en biedt alternatieven in de vorm van gerelateerde artiesten. En, niet onbelangrijk, de interface is mooi clean, waardoor ik de app zeker nóg meer dan voorheen ga gebruiken.

[nggallery id=14]

Read More

Posted by on dec 1, 2012

Shellphone: natuurlijke luidspreker voor de iPhone

Shellphone: natuurlijke luidspreker voor de iPhone

Mooi hoor en voor 60 dollar heb je een speakerschelp, mocht het Kickstarterproject van WAAM Industries slagen. Superbe geluidskwaliteit mag je er niet van verwachten, maar je hebt wel een heel mooi object in je kamer/kantoor staan.

The Shellphone Loudspeaker began as a simple solution to expand our phones’ musical capabilities. Our product functions on the same principle as cupping your hand around a speaker to direct and amplify its sound. Through much experimentation, we have refined the Shellphone Loudspeaker to its current functional and elegant form.[…] Our base material is the Whelk shell, a native species of the North Atlantic coast. The Whelk is harvested for food, and the shell is discarded. We receive our shells from a U.S. supplier that warehouses and sells them after the animal is consumed.

bron: Boing Boing

Read More

Posted by on nov 30, 2012

Baanbrekende mashupplaat The Grey Album geremasterd

Baanbrekende mashupplaat The Grey Album geremasterd

In 2004 werd de toorn van platenmaatschappij EMI gewekt toen er een plaat getiteld The Grey Album uitkwam. Dit mashupalbum van producer Danger Mouse bestaat uit een a capella-versie van Jay Z’s Black Album en het White Album van The Beatles.

EMI, de maatschappij van beide artiesten, deed er alles aan de release uit de winkels te houden, maar dat veroorzaakte slechts een explosie van het digitaal verspreiden ervan. Bloggers die het album beschikbaar stelden werden hiertoe getriggerd omdat zij het standpunt huldigden dat sampling van muziek onder het fair use-beginsel zou moeten vallen. Saillant detail daarbij was dat zowel Jay-Z als Paul McCartney hadden met uitgave.

Vandaag las ik dat er een volledig geremasterde versie van het Grey Album verschenen is. Hieronder de versie daarvan op Soundcloud, al is downloaden (Mediafire) ook mogelijk.

Read More

Posted by on nov 28, 2012

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

Ik nam deze week deel aan het Open Innovatie Festival in Leeuwarden en werd daartoe speciaal aangetrokken door de nadruk die lag op open data. Eén van de onderdelen waarbij dat een hoofdrol speelde was de hackathon Kickstart Leeuwarden. Hierbij werden op enigszins willekeurige wijze (“hee, daar is nog een stoel over”) groepjes gevormd die op basis van een aantal beschikbare datasets appconcepten bedachten.

In ons geval bestond het team uit Leander Sikma, Gino van der Baan en Laurien ten Hove (allen student Communication & Multimedia Design bij de NHL), collega Bertus Douwes en onderneemster Elizabeth Pilat. Na het bedenken van een aantal concepten besloten we twee ervan te presenteren: een app voor historische stadswandelingen voor scholieren en een app dat een digitale gids voor de stad vormde. Omdat beide een overlap met elkaar hadden namen we de tweede als uitgangspunt en werkten daarin de historische stadswandeling als voorbeeld uit.

He resultaat, SightSeer, neem een loopje met de stad, werd een dag later gekozen tot beste concept van de hackathon en wordt nu verder ontwikkeld. Daarvoor stelt ICT-dienstverlener Centric capaciteit beschikbaar, evenals hackerspace Frack. Superleuk en ik ben benieuwd waartoe het gaat leiden. Hieronder het presentatiemateriaal en een verzameling tweets in Storify.

Read More

Posted by on nov 25, 2012

Waarom doe ik (dit voor) mijn werk? #visionairs

Waarom doe ik (dit voor) mijn werk? #visionairs

Enkele weken geleden werd gevraagd of ik namens de NVMB wilde deelnemen aan een sessie waarbij leden van verschillende beroepsverenigingen voor informatieprofessionals een stip op de horizon wilden bepalen: de basis voor een toekomstvisie voor het veranderende vak.

Natuurlijk ben ik ingegaan op deze uitnodiging en toog naar het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag waar de middag plaatsvond. Aldaar werden de vijftien aanwezige leden (of ook wel visionairs) ingedeeld in drie groepen van vijf plus een begeleider en werd het zogenaamde kralenspel gespeeld. Hierbij moest elke deelnemer een concrete werksituatie als uitgangspunt nemen en deze via een aantal onderzoeksvragen herleiden naar een oplossing. Omdat ik het zinvol vind deze te delen schrijf ik deze blogpost, mede door de oplossing die Jantien Dubbeldam mij aandroeg. Vanwege privacyredenen laat ik bepaalde gegevens achterwege.

De opdracht die we hadden meegekregen was de volgende:
Als voorbereiding vragen we u om alvast na te denken over één concrete situatie waarin de huidige organisatie de informatiemedewerkers in de weg zit.

Het gaat erom dat u deze situatie zo precies mogelijk en in de ik-vorm kan vertellen.

Situatie (uitgangspunt):

Ik leid een project waarbij de door mij aangedragen en onderzochte basis wordt genegeerd.

Hittepunt (wat is de kern van emotie)?:

Mijn kennis wordt niet serieus genomen.

Ontwikkeling (wat gebeurt er als in de situatie geen verandering optreedt?):

Ik voer uit en ben verantwoordelijk voor een project waarop ik niet trots ben omdat het de door de ontbrekende fundamenten niet toekomstbestendig en deelbaar is.

Vraag:

HOE ORGANISEREN EN VERMARKTEN WE ONZE EXPERTISE ALS KLOPPEND HART VAN DE INFORMATIEMAATSCHAPPIJ?

Na het formuleren van bovenstaande vraag (wat we gezamenlijk deden, omdat de onderliggende hittepunten bij onze cases veel gelijkenissen vertoonden), werd ons gevraagd de analyse een stap verder te brengen.

Monster (wat zie je als het grootste gevaar als je de vraag als uitgangspunt neemt)?:

Ik zie een grote leemte in kennis bij collega’s en bestuurders en dat vormt een bedreiging voor noodzakelijke ontwikkeling die uiteindelijk leidt tot het verdwijnen van het vak.

Held/hart (welk offer breng je om hierin verandering te brengen?):

Ik spreek mij publiekelijk uit en maak mij daarmee mikpunt van kritiek en mogelijke represailles.

God/hoofd (waarvoor breng je dit offer?):

Ik wil informatie en mensen verbinden, zonder dat daarbij sprake is van institutionele barrières.

Wat we als groep vervolgens weer samen deden was het formuleren van de twee grootste gevaren aan weerszijden van de vraag (de zogenaamde polen) Hoe organiseren en vermarkten we onze expertise als kloppend hart van de informatiemaatschappij?. Dat waren voor ons de volgende:

1. Systemen nemen ons werk over.
2. Ambitieloze en verstarde vakgenoten zijn in de meerderheid.

De laatste stap was vervolgens weer terug te keren naar het uitgangspunt, maar niet die van jezelf maar van iemand anders in de groep. De opdracht was een strategie/oplossing/orakel voor dat uitgangspunt te formuleren. In mijn geval schreef Jantien Dubbeldam voor mij:

Hoe fiets je een berg op die onneembaar lijkt? Laat zien dat het lastig is. Vraag toeschouwers om je een zetje te geven. Neem je rust op een veilige plek, om daarna weer gesterkt verder te fietsen/klimmen. Ook lopend naast je fiets kun je de top bereiken.

Associatie:
James Taylor: Secret O’ Life

Alhoewel de middag slechts enkele uren duurde leverde hij ontzettend veel op. Ten eerste maakte ik kennis met collega’s uit verschillende vakgebieden (hoger onderwijs, overheid, ZZP-ers), maar het interessante was dat we dus dezelfde gevaren/uitdagingen voor ons vak zien. In dat licht voelde ik me ook met terugwerkende kracht extra gesterkt in het publiceren van Gaan we niet een beetje dood van binnen?. Bij het schrijven daarvan (maar dat gaat ook op voor bijvoorbeeld OpenBibliotheken) gaat het namelijk, naast de inhoud, ook om klamme handen en slapeloze nachten. “Laat zien dat het lastig is“, krijg ik als advies. Bij deze daarom de uitwerking van de sessie van afgelopen vrijdag. Ik ben uitermate nieuwsgierig naar het vervolg, evenals jullie reacties.

Jantien’s advies voor mij:

2012-11-25-13.44.40-uitsnede

Read More

Pin It on Pinterest