Pages Menu
Categories Menu

Posted by on mei 31, 2013

Dag te gast bij Vlaamse bibliotheekcollega’s #muziek en #film

Dag te gast bij Vlaamse bibliotheekcollega’s #muziek en #film

In Antwerpen vond gisteren het symposium Oog en Oor op de Toekomst plaats. Tijdens deze dag in de mooie Permeke Bibliotheek werden presentaties en sessies gegeven rondom het volgende uitgangspunt:

In veel bibliotheken loopt de uitleen van film en muziek terug. Digitale tv, gratis downloads, smartphones en tablets maken je favoriete muziek en film beschikbaar, waar en wanneer je maar wil. Ze zorgen ervoor dat de rol van bibliotheken op dit gebied een gigantische uitdaging wordt. Wat brengt de toekomst? We vragen het ons allemaal af, maar het blijft een beetje koffiedik kijken.

Tijdens de studiedag proberen we alvast een aantal mogelijkheden en kansen voor de toekomst te belichten. Daarnaast reiken we ook enkele tools aan waarmee je op dit moment het maximale uit je afdeling kan halen.

Ik mocht een bijdrage leveren in de vorm van drie presentaties, waarvan SocialMediaCaster en Muziekdingen in één blok zaten en Open Bibliotheken op zichzelf stond. Hieronder het materiaal dat ik daarbij gebruikte, waarbij moet gezegd dat ik de Muziekdingen behandelde aan de hand van de site. daarvan dus slechts één slide in de Prezi.

Ik vond het interessant te horen dat de Vlaamse collega’s vinden dat we in Nederland op bibliotheekinnovatievlak flink voorlopen. Interessant, omdat ik het met Nederlandse collega’s juist vaak heb over de snelheid waarmee in Vlaanderen wordt vernieuwd en dat we daar met bewondering naar kijken. Het is denk ik tijd nog beter naar elkaar te luisteren en in gezamenlijkheid projecten op te pakken: leuk en zinvol.

En, oh ja, dat moet gezegd: ook Nederlandse bibliotheken moeten Karmeliet van de tap schenken! 🙂

Read More

Posted by on mei 27, 2013

Heruitgave Mozart LP-box voor ‘slechts’ €2.900

Heruitgave Mozart LP-box voor ‘slechts’ €2.900

Naar verluidt is de 7LP-box box Mozart à Paris – Complete recording of Parisian Mozart compositions (1763 and 1778) één van de meestgezochte items voor verzamelaars van klassiek vinyl. De mono-opname werd in 1956 uitgebracht door het label Pathe Marconi (DTX 191-197) en het  orkest stond onder leiding van Fernand Oubradous. Een exemplaar van de oorspronkelijke box werd in 2007 verhandeld voor $ 11.300.

Wat dat aangaat is de prijs die The Electric Co. rekent voor een gloednieuwe heruitgave een koopje. Voor ruim € 2.900 word je de trotse eigenaar van voornoemde zeldzame uitgave van Mozart à Paris. De nog steeds niet misselijke aanschafprijs ontstaat door het bijzondere fabricageproces. Of beter gezegd: niet zozeer bijzonder, maar juist 100% traditioneel. The Electric Co. hanteert deze werkwijze omdat:

For many genuine audiophiles, however – especially those devoted to the classical canon as reproduced on the music connoisseur’s enduring format of choice, vinyl – its is the perfect marriage of timeless, tour de force studio performance and premium analogue recording and mastering processes which will forever define phonographic allure.
That being the case, the 1950s and early ’60s – represents a veritable record collector’s Xanadu; an unequalled cornucopia of hungrily sought-after classical treasures, celebrated by critics and collectors alike for both its gilded artistic repertoire and as a high-water mark in faithful, sensitive analogue audio reproduction. It is a mother lode whose treasures have not been easy to access of late, however; indeed, much of the most sought after vinyl catalogue has languished out of print for several decades. Thus, mint copies of vinyl albums from the era’s glittering trove have taken on almost mystic, Holy Grail proportions in recent years – and when they do come to light they are known to exchange hands among collectors for jaw-dropping sums.

Hieronder een video over het onstaansproces van dit bijzondere vinyl.

Read More

Posted by on mei 22, 2013

Decibel: mijn opgeduikelde bloggeschiedenis

Decibel: mijn opgeduikelde bloggeschiedenis

Vanaf het begin van mijn ‘bibliotheekloopbaan’ besloot ik actief een blog te gaan bijhouden. Dat betekende echter niet dat ik daarvoor onbekend was met het fenomeen. In de periode november 2005-juli 2008 hield ik ook al een blog bij, maar dat was ietwat weggezakt. Gisteren besloot ik voor de grap eens te kijken of het blog nog online was en, ja hoor, hij is er nog steeds.

Mijn toenmalige provider XS4ALL faciliteerde een blog als een zogenaamde experimentele dienst en daarvan maakte ik graag gebruik. Alhoewel het platform weinig tot geen functionaliteit bood vond ik het toch leuk ermee aan de gang te gaan. Als gebruikersinterface diende in mijn geval de desktopapplicatie iBlog. Inhoudelijk vond ik het wel grappig om te zien dat ik toen ook al schreef over onderwerpen die me nu nog steeds fascineren: open source, internetontwikkelingen, muziek en fietsen (destijds vooral in het Groninger land).

Geen enkele blog over de bibliotheek dus, want die was destijds nog niet in beeld, tenminste niet met betrekking tot mijn werk. Alhoewel, dat klopt niet helemaal omdat ik er via mijn andere activiteiten wel voortdurend mee te maken had. Het kwartje daadwerkelijk die kant op te gaan viel echter precies tussen de twee blogperiodes in. Wat ik wel leuk vond om te zien was dat ik met mijn fascinaties (bijvoorbeeld posts over Lawrence Lessig, open source en een minder stringent auteursrechtbeleid) destijds professioneel weinig tot niets kon.

Ik ben er nog niet achter hoe ik Decibel écht kan veiligstellen, maar desnoods doe ik dat allemaal handmatig. Is toch een stukje geschiedenis en nu ik het allemaal teruglees vallen vele puzzelstukjes mooi op hun plek. Fijn dat het web (in dit geval) zo’n goed geheugen heeft.

Enkele hoogtepuntjes:

Mislukte fietstrip in de Vogezen

Tapetraden, maar dan met dvd’s

OiNK is dood, lang leve OiNK

Read More

Posted by on mei 21, 2013

Waarom zien uitgevers de #bibliotheek liever niet contextualiseren?

Waarom zien uitgevers de #bibliotheek liever niet contextualiseren?

Eén van de reacties op de internetconsultatie inzake de Bibliotheekwet is afkomstig van het Nederlands Uitgeversverbond. Een onderdeel uit hun brief deed bij mij toch wel de wenkbrauwen fronsen. Men schrijft:

De primaire aandacht van bibliotheken moet uitgaan naar het kunnen aanbieden van een toegankelijke en volledige collectie met inachtneming van de wettelijke kaders en contractuele afspraken tussen partijen. Het gevaar bestaat dat ‘context [bieden aan] digitale vormen van informatie en cultuur met een toets op betrouwbaarheid, onafhankelijkheid, authenticiteit en pluriformiteit‘ leidt tot het verliezen van deze aandacht.

Zij reageren daarmee op een onderdeel uit de Memorie van Toelichting bij de wet, waarin staat:

In het digitale domein is geen sprake van informatieschaarste, eerder van informatieovervloed. De hierboven genoemde publieke waarden krijgen daarom in de digitale bibliotheek een andersoortige invulling. De taken van de openbare bibliotheek concentreren zich in het digitale domein op het publieksvriendelijk, gestructureerd en van context voorzien aanbieden van digitale vormen van informatie en cultuur met een toets op betrouwbaarheid, onafhankelijkheid, authenticiteit en pluriformiteit. Het vergroten van mediawijsheid is daar een onderdeel van. De digitale openbare bibliotheek vervult deze taken voor het algemene publiek en voor het onderwijs en draagt daarmee bij aan de kenniseconomie. Aangezien steeds meer informatie alleen in digitale vorm (‘born digital’) bestaat, zou afwezigheid van de openbare bibliotheek op internet op termijn voor de huidige bibliotheekgebruikers een verminderde toegang tot informatie, educatie en cultuur betekenen.

Waarom vrezen de uitgevers voor het verliezen van aandacht voor, wat zij zien, als de primaire opdracht van bibliotheken? Ik kan het niet anders lezen als dat de bibliotheek gezien wordt als een concurrent op het vlak van innovatieve toepassingen inzake contentverrijking en contextualisering. En dat is toch juist waarvoor de bibliotheek zich online manifesteert: richting geven en informatie duiden.

Is het de stille wens van uitgevers dat bibliotheken daarbij exclusief gebruikmaken van commerciële diensten? Ik zou zeggen dat men in eerste instantie sowieso moet kiezen voor het beste product/dienst, zolang die voldoet aan de eisen die bibliotheken stellen. En dat bibliotheken en hun partners uitstekend in staat zijn (ook) zelf te ontwikkelen. Een level playing field dus en dat is juist waar moderne informatietechnologie om draait.

Maar is een internetconsultatie überhaupt het podium om dat spel te spelen?

Read More

Posted by on mei 21, 2013

Musica da Camera: muizen maken muziek

Musica da Camera: muizen maken muziek

Waarom een speeldoos niet laten bedienen door een muis? Het Italiaanse Quiet Ensemble pakte de handschoen op en creëerde de installatie Musica da Camera,

a music installation where the 40 members of the orchestra are mice running on their own wheels. Each wheel is connected to a music box that when it turns, starts to play his musical notes. The large number of chimes and random acts of living beings makes it unrecognizable melodies (lullabies by Brahms, Schubert and Mozart) that create a musical tapestry unexpected determined solely by the mice.

bron: WFMU

Read More

Posted by on mei 16, 2013

Een weekje FryskLab: LEJA, Kunstkade, Innovatiehuis Lauwersdelta en Leeuwarden 2018

Een weekje FryskLab: LEJA, Kunstkade, Innovatiehuis Lauwersdelta en Leeuwarden 2018

Vanmiddag hadden we de gelegenheid een presentatie over FryskLab te geven bij de Leeuwarder Educatieve en Jeugd Agenda (LEJA), het bestuurlijk overleg in de gemeente Leeuwarden dat zich richt op de leeftijdsgroep 9 maanden tot 27 jaar. Hieronder het verhaal dat ik daar vertelde.

Vanuit de toehoorders kwamen zinvolle suggesties het plan op punten nog aan te scherpen, bijvoorbeeld door aan te geven waar FryskLab, in tegenstelling tot andere techniekprogramma’s binnen het onderwijs, succesvol(ler) gaat zijn. Ik had echter de indruk dat de toehoorders in algemene zin positief waren over ons initiatief en vinden passen in deze tijd.

Weer een stap gezet dus, nadat we deze week ook een constructief gesprek voerden met Keunstwurk, het kenniscentrum voor cultuureducatie, amateurkunst en professionele kunst in Fryslân. Tevens maakten we afspraken met Innovatiehuis Lauwersdelta waar we samen met Tobias Strating op 30 mei bij de officiële opening van de partij zijn met een 3D-printer.

Daarnaast verzorgt kunstenaar Marleen Andela, in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, onder de vlag van FryskLab, aankomende week een workshop op een Leeuwarder basisschool. Zij maakt daarbij met kinderen uit groep acht een subjectieve kaart van de stad, waarbij de insteek milieuvervuiling is. Met zelfgemaakte meetinstrumenten gaan de kinderen op onderzoek uit en maken de Vervuilingskaart van Leeuwarden.

Tot slot realiseerden we voor het schooljaar 2013-2014 een product in de vorm van een 3D-print workshop die via de cultuurbemiddelaar Kunstkade aangeboden gaat worden aan een aantal Leeuwarder basisscholen. Best enerverend allemaal nu ik het zo bekijk!

Read More

Pin It on Pinterest