Pages Menu
Categories Menu

Posted by on mei 1, 2010

Overtuigd van Hootsuite

Overtuigd van Hootsuite

Hootsuite: ik gebruik het nog maar een halve dag, maar ben nu al overtuigd. Deze Twitter (maar dat niet alleen)-client bevalt me eenvoudigweg beter dan bijvoorbeeld Seesmic of Tweetdeck, al was het alleen maar vanwege het feit dat je meerdere sociale netwerken in één webbased-app voorgeschoteld krijgt.  De layout bevalt me en de mogelijheden lijken eindeloos, maar het daarvan gebruik maken is een keuze. Erg handig vind ik het integreren van een RSS-feed (bijvoorbeeld van een blog). Het plannen van tweets of het bekijken van statistische informatie is iets wat ik in een later stadium zeker zal uitproberen. Naast de webapplicatie is er ook een iPhone-app, zowel in een Lite- als een betaalversie. Beide bieden voldoende functionaliteit om zich te kunnen meten met bijvoorbeeld Tweetie. Over laatstgenoemde ben ik ook tevreden, maar ik gebruik ze nu even naast elkaar om te kijken welke me het beste bevalt.



Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on mei 1, 2010

De strijd om videocodecs

De strijd om videocodecs

Ze waren gematigd positief, de eerste reacties op de open brief van Steve Jobs inzake het niet ondersteunen van Flash op de iPhone, iPod en iPad. Ook ikzelf had zoiets van “hee, dit klinkt als een plausibel verhaal”. Een klein duiveltje op zijn schouder probeerde me echter iets in te fluisteren, maar wist niet precies wat. Gelukkig zijn er dan bloggers die haarfijn ontleden wat de echte reden is om Flash te weigeren. Bijvoorbeeld The real reason why Steve Jobs hates Flash:

The long term goal is to support the long-term migration of Apple from being a hardware company with a software arm into being a cloud computing company with a hardware subsidiary. […] The alternative is to join the PC industry in a long death spiral into irrelevance.

Een crossplatform plugin als Flash zou Apple hierin alleen maar hinderen. Het doel is namelijk het creeren van een Apple-ecosysteem waarin niet de hardware maar de apps geld opleveren. En controle over de techniek van die apps is daarbij natuurlijk hartstikke handig.

Maar daar houdt het niet op, want er zijn naast Flash andere manieren om video op het web en mobiel mogelijk te maken. Via HTML5 bijvoorbeeld. De stammenstrijd richt zich echter niet zozeer op de vraag óf HTML5 Flash gaat vervangen. Daarover zijn de deskundigen het namelijk wel eens. Nee, de vraag is welke onderliggende codec ontsluiting van videocontent via HTML5 mogelijk gaat maken. Tot op dit moment wordt er gebekvecht over twee serieuze mogelijkheden: de industriestandaard H.264 en de open source-codec Ogg Theora. Aan eerstgenoemde is een licentieverplichting verbonden waaraan bijvoorbeeld Apple, maar ook Microsoft, geld verdient. Beide hebben namelijk zitting in MPEG LA, de instantie die de codec beheert. Hun ondersteuning voor H.264 ligt daardoor voor de hand, maar is allerminst een zegen voor een open web, aangezien minder gefortuneerde partijen er niet op zitten te wachten hun beurs te moeten trekken en daarnaast in onzekerheid te verkeren of de licentieverplichtingen niet zullen veranderen.

Het wordt daarentegen echt vervelend wanneer de grote jongens gaan dreigen met patentclaims richting de open variant. Steve Jobs deed dit gisteren bijvoorbeeld in een reactie op een open brief van EFF-medewerker Hugo Roy. Jobs:

All video codecs are covered by patents. A patent pool is being assembled to go after Theora and other “open source” codecs now. Unfortunately, just because something is open source, it doesn’t mean or guarantee that it doesn’t infringe on others patents. An open standard is different from being royalty free or open source.

En dat Microsoft hierbij garen spint is, gezien het blogbericht van Dean Hachamovitch, general manager van Internet Explorer, overduidelijk (en dat Micrsosoft zelf claims ook niet schuwt werd van de week nog maar weer eens duidelijk). Microsoft zal alleen H.264 ondersteunen in IE9:

The future of the web is HTML5. Microsoft is deeply engaged in the HTML5 process with the W3C. HTML5 will be very important in advancing rich, interactive web applications and site design. The HTML5 specification describes video support without specifying a particular video format. We think H.264 is an excellent format. In its HTML5 support, IE9 will support playback of H.264 video only.

Flash kan het dus sowieso shaken. Waarom namelijk nog een plugin gebruiken wanneer videoweergave geintegreerd is in de webcode? De strijd richt zich zogezegd op de onderliggende codec, maar daarin is naast Ogg Theora en H.264 nog een derde mogelijkheid: VP8. Deze codec wordt beheerd door Google en zal naar verluidt binnenkort als open source-code worden vrijgegeven. Ars Technica stelt dat

VP8, […] is said to be highly sophisticated and competitive with H.264. If Google were to open VP8 and make the underlying intellectual property available under royalty-free terms, it would end the HTML5 video impasse by supplying an ideal codec.

Waarmee we weer terug bij de basis zijn. Apple & Microsoft tegenover Google, patenten & licenties tegenover open source. Een gesloten- tegenover een open web.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 30, 2010

Diaspora: een open source- en privacyvriendelijk sociaal netwerk

Diaspora: een open source- en privacyvriendelijk sociaal netwerk

In het licht van alle, in mijn ogen althans, zorgwekkende ontwikkelingen rondom Facebook, klinkt de belofte van Diaspora als een geschenk uit de hemel: een privacy aware, personally controlled, do-it-all distributed open source social network:

Enter your Diaspora “seed,” a personal web server that stores all of your information and shares it with your friends. Diaspora knows how to securely share (using GPG) your pictures, videos, and more. When you have a Diaspora seed of your own, you own your social graph, you have access to your information however you want, whenever you want, and you have full control of your online identity. Once we have built a solid foundation, we will make Diaspora easy to extend to facilitate any type of communication, and the possibilities will be endless.

Momenteel zoeken de vier studenten achter het project (Daniel Grippi, Maxwell Salzberg, Raphael Sofaer en Ilya Zhitomirskiy) via Kickstarter financiering om in de zomer de basis voor Diaspora te leggen. Uitgangspunt ervan is de stelling van professor Erben Moglen dat

the convenience of putting all of our information in the hands of companies on “the cloud” is training us to casually sacrifice our privacy and fragment our online identities

Over de onderliggende techniek wordt nog niet zoveel gemeld. De initiatiefnemers melden dat de communicatie tussen gebruikers snel en intuïtief dient te verlopen en dat de techniek dit mogelijk maakt zonder de nadelen van de cloud. Nadat zij drie maanden fulltime hebben gewerkt aan een stabiele basisversie wordt de broncode vrijgegeven aan de open source-community. Al met al een interessant project dat ik goed in de gaten zal houden.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 26, 2010

Video’s over het publieke domein

Het Center for the Study of the Public Domain heeft een videopagina gelanceerd met daarop filmpjes die de thematiek van het publieke domein behandelen. Een zeer interessante collectie moet ik zeggen, met onder andere materiaal van Lawrence Lessig en een scala aan andere Amerikaanse professoren. Op de pagina zelf zijn verkorte video’s te bekijken danwel te downloaden, de volledige video’s zijn te bekijken op Youtube. Onderstaande registratie van een lezing van professor James Boyle over muzikaal hergebruik, mash-ups en de verhouding daarvan tot het huidige auteursrecht is hiervan een mooi voorbeeld. Volgens de letter van de wet zou jazz, gezien bijvoorbeeld het citeren van muzikale thema’s, illegaal zijn en worden musici niet aangeklaagd bij de gratie van de kunstvorm alleen. Boyle is trouwens één van de professoren van Duke Law School, de universiteit die verantwoordelijk is voor het Center for the Study of the Public Domain.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 25, 2010

Weekendmuziek

Death – Lack of Comprehension

Sarah Vaughan – Over the Rainbow

Slayer – Angel of Death (live 2005)

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Pin It on Pinterest