Pages Menu
Categories Menu

Posted by on apr 23, 2010

Tros, bedankt!

De mensen van Tros Regelrecht zullen zich in hun handen wrijven met het initiatief Cleanternet.org. Een schoon en veilig internet, dat willen we in Nederland toch ook? Ik ben blij dat de mensen bij de Tros ons oproepen alvast het goede voorbeeld te geven. Bedankt Tros, hadden we potdorie toch bijna de boot gemist!

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 22, 2010

Hackerspaces in de bibliotheek

Hackerspaces in de bibliotheek

“Innovation is not a matter of skill or being in the right job position. It is a matter of wanting to change what we have and be ready to play,”

aldus hacker Christian Heilmann. Onderstaande presentatie, niet geheel toevallig van zijn hand, stond op de site van Edwin Mijnsbergen die mij de link doorstuurde nadat ik een gedachtenflard bij hem dropte hackerspaces in bibliotheken te realiseren. Als bastions van kennis, maar kampend met vragen waar het technologische vernieuwing betreft, lijken bibliotheken mij namelijk een uitgelezen plek hiertoe de ruimte te bieden. Voordat de constatering, dat de wereld rondom de bibliotheek driemaal zo hard lijkt te lopen als onszelf, omslaat in berusting moeten we het heft in eigen hand nemen.

Mij lijkt de eenvoudigste manier (ongetwijfeld organisatorische complexiteiten daargelaten, maar die zijn op te lossen) de noodzakelijke kennis in huis te halen en te faciliteren. Samenwerking met een onderwijsinstelling, zoals verschillende bibliotheken dat al doen, toont aan dat het tot mooie resultaten kan leiden. Wat mij betreft hoeft het daarbij echter niet te blijven en zou het wat vrijer van opzet mogen zijn, maar dat is mijn persoonlijke invalshoek. De integratie met bijvoorbeeld een Fablab, waartoe in principe iedereen met een goed idee toegang heeft, sluit voor mijn gevoel uitstekend aan bij de beginselen van het bibliotheekwerk.

In principe komt het erop neer dat de bibliotheek – naast een plek waar de klant kan lezen, luisteren, kijken en gamen – ook kan ontwikkelen. Dat laatste sluit aan bij de onomkeerbare tendens dat gebruikers zich steeds meer bezighouden met user-generated content. Dit zal op zijn beurt leiden tot het tevens willen hacken en/of (her)ontwikkelen van de gereedschappen om deze content te ontsluiten. En alsof de duvel ermee speelt: tijdens het schrijven van deze post meldt Mars Mertens via Twitter dat in Amsterdam volgende week de Music Hack Day plaatsvindt. En nee, bibliotheken zijn niet van de partij.

Dus als het aan mij ligt zijn wij volgende keer gastheer.

Read More

Posted by on apr 22, 2010

The Future Web

En weer een mooi filmpje over het internet van dingen, ook nu weer dankzij een Twitter-contact op mijn pad gekomen.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 21, 2010

Downloaden legaal, maar tegen welke prijs?

Downloaden legaal, maar tegen welke prijs?

Buma/Stemra heeft de Commissie Gerkens het voorstel gedaan bestandsuitwisseling te legaliseren. Voor een maandelijks bedrag van grofweg €5- €10 kan een gebruiker voor niet-commerciele doeleinden muziek up- en downloaden. Dit betekent echter dat nagegaan moet worden wat voor materiaal er uitgewisseld wordt en de enige manier waarop dat mogelijk is is via zogenaamde deep packet inspection. De partij die hiervoor verantwoordelijk zou moeten zijn is volgens Buma de internetaanbieder. De mate waarin deze hiermee inzicht krijgt in wat de gebruiker up- of downloadt werpt vanzelfsprekend privacyvraagstukken op. Daarnaast heb ik er een hard hoofd in of zij goed kunnen beoordelen of op een werk uberhaupt nog auteursrecht van toepassing is.

Eén en ander opent in ieder geval deuren naar verdere (ongebreidelde?) commercialisering van het web, want ongetwijfeld zullen ook uitgevers en filmmaatschappijen van deze techniek en voorgestelde regelgeving gebruik willen maken. Een beetje kunst- en cultuurliefhebber kan dus rekening houden met een flink oplopende rekening. Je kan je hiermee afvragen of prijs die betaald moet worden voor gebruik en privacyschending uiteindelijk opweegt tegen het lezen, luisteren en bekijken.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 21, 2010

Untergang-parodieën offline gehaald

Constantin Films, de producent van Der Untergang, heeft Google opgedragen de talloze parodieën en bewerkingen op een scene uit de film van Youtube te verwijderen. Zoals Kletskous terecht stelt een regelrechte aanval op het fair use-beginsel. Brad Templeton, een lid van de raad van bestuur van de EFF, heeft een parodie op deze aanval, waarin Hitler wordt neergezet als een producent van Constantin, daarom maar noodgedwongen beschikbaar gesteld op Youtube-concurrent Vimeo.

[vodpod id=Video.3465046&w=425&h=350&fv=]

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Pin It on Pinterest