Pages Menu
Categories Menu

Posted by on aug 24, 2010

Tristan Perich’s 1-Bit Symphony

Tristan Perich met een exemplaar van 1-Bit Symphony

Het stuk 1-Bit Symphony komt uit de koker van de klassiek geschoolde componist Tristan Perich. Naast het feit dat alle muziek voortkomt uit een microchip van 1 bit is dat tegelijkertijd ook de enige ‘drager’ van het geluid. Van de muziek bestaat namelijk geen opname, maar slechts code op de chip. Het stuk klinkt wanneer een hoofdtelefoon ingeplugd wordt en een kleine switch overgehaald. Perich’s 1-Bit Music, dat eenzelfde vorm kende, kreeg daarom in de Village Voice de omschrijving van het hand in hand gaan van techniek en esthetiek. Over het componeerproces zegt hij:

I built it up piece by piece. First you have the code that generates a tone. Then you set up another piece of code that can change that tone every once in a while. Set up different tracks. […] You have to keep track of how much space the code is using, how much space the music is using up. I had to confront issues where I wanted some abilities but couldn’t implement because I literally ran out of memory. But if I deleted two elements I saved twenty bytes and could fit it on the chip. […] That was a real retro coding experience and unusual way for me in writing music.”

De prijs van een exemplaar is 29 dollar. Voor de echte liefhebbers verschijnt er ook een Artist Edition waarbij een zeefdruk van de broncode en een schema van de bedrading geleverd wordt. De echte geek zou dus in theorie de compositie naar zijn/haar eigen hand kunnen zetten. En dat is natuurlijk helemaal van deze tijd.

[vodpod id=Video.3892608&w=425&h=350&fv=clip_id%3D12244413%26server%3Dvimeo.com%26autoplay%3D0%26fullscreen%3D1%26md5%3D0%26show_portrait%3D0%26show_title%3D0%26show_byline%3D0%26context%3D%7Cnewest%26context_id%3D%26force_embed%3D0%26multimoog%3D%26color%3D00ADEF%26force_info%3Dundefined]

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 24, 2010

De Duitse groei dankzij gemis copyright

De Duitse groei dankzij gemis copyright

Gisteren werd ik attent gemaakt op het artikel No Copyright Law, The Real Reason for Germany’s Industrial Expansion? waarin een onderzoek van de Duitse economisch historicus Eckhard Höffner beschreven wordt. Höffner stelt dat de explosieve economische groei van Duitsland, de Gründerzeit, te danken is aan het ontbreken van een auteurswet. Dit in tegenstelling tot landen als Engeland en Frankrijk, waar boeken (en daarmee kennis) in de eerste plaats waren voorbehouden aan de culturele elite, maar ook in veel kleinere absolute aantallen beschikbaar kwamen. Dit zou vooral voor Engeland betekenen dat zij haar economische voorsprong, opgedaan door het koloniale verleden, snel zag verdampen.

Ter illustratie: in Duitsland werden in 1843 in totaal 14.000 uiteenlopende uitgaven in omloop gebracht, volgens Höffner per hoofd van de bevolking vergelijkbaar met de verhoudingen van vandaag de dag. In Engeland waren dat er slechts 1.000. Volgens de onderzoeker is dat verschil te wijten aan het feit dat Engeland al sinds 1710 een auteursrechtstelsel kende. In Duitsland, dat vanaf 1837 overigens ook een zodanig stelsel kende, zorgde de opsplitsing in deelstaten er echter voor dat nationale handhaving ervan problematisch was. Maar volgens Höffner had dat slechts positieve gevolgen:

In Germany […] publishers had plagiarizers — who could reprint each new publication and sell it cheaply without fear of punishment — breathing down their necks. Successful publishers were the ones who took a sophisticated approach in reaction to these copycats and devised a form of publication still common today, issuing fancy editions for their wealthy customers and low-priced paperbacks for the masses. […] This created a book market very different from the one found in England. Bestsellers and academic works were introduced to the German public in large numbers and at extremely low prices.”

Naast het onderscheid in aantallen beschikbare werken was er echter ook sprake van een verschil in de aard van de publicaties. In Engeland was deze traditioneel van aard, de klassieke educatieve canon: beschouwingen over literatuur, filosofie, theologie, talen en geschiedenis. In Duitsland daarentegen werden veel praktische studies naar bijvoorbeeld techniek en natuurwetenschappen gepubliceerd. Met andere woorden: kennis die in de praktijk kon werden gebracht door een groot deel van de bevolking. Deze kennis was in Engeland ook wel aanwezig, maar voorbehouden aan een select publiek:

London’s most prominent publishers made very good money with this system, some driving around the city in gilt carriages. Their customers were the wealthy and the nobility, and their books regarded as pure luxury goods. In the few libraries that did exist, the valuable volumes were chained to the shelves to protect them from potential thieves.”

De vrije verspreiding van kennis in Duitsland legde volgens Höffner dus de basis voor de Gründerzeit. Deze periode van sterke economische groei leidde onder meer tot de opkomst van grote Duitse ondernemingen als Siemens en Krupps. Dat nam echter niet weg dat ook in Duitsland uitgevers gevoelig raakten voor het opvoeren van prijzen voor publicaties. Niet dat alle auteurs daar blij mee waren overigens. Zo liet Heinrich Heine zijn uitgever Julius Campe in 1854 weten:

Due to the tremendously high prices you have established, I will hardly see a second edition of the book anytime soon. But you must set lower prices, dear Campe, for otherwise I really don’t see why I was so lenient with my material interests.”

Höffner’s onderzoek toont echter aan dat de democratisering van kennis bijna louter voordelen kent. De ironie is dat de auteurswet juist hiertoe in het leven groepen is: het mogelijk maken van innovatie door gebruik te maken van ideeën van anderen. Er komt echter bijna altijd een moment waarop het momentum omslaat en de wet gebruikt wordt om financieel gewin veilig te stellen. Momenteel speelt die strijd bijvoorbeeld in de modewereld, getuige een sterk artikel in Newsweek, Copycats vs. Copyrights, Does it make sense to legally protect the fashion industry from knockoffs?. De auteur stelt daarin terecht dat

Too often, copyrights are used not to protect consumers by making sure they have access to new products, but to protect the profits of producers. It’s no coincidence that the rise of the Internet—which led to an explosion of low-cost distribution networks, new forms of competition, and unexpected types of innovation—has also led to calls for new and stronger forms of intellectual protection.

Consumers assume this is all for them, as that’s what they’ve been told. But it isn’t. There’s a reason we’re skeptical of monopolies, and we shouldn’t forget that even when they’re dressed up as “copyrights.”

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 23, 2010

Grooven met een bonsai

Van het bestaan dacht ik wel te weten, maar een tweet van Maria Popova bracht me tot een echte kennismaking met de projecten van Diego Stocco. Zijn Music From A Bonsai is opmerkelijk, grappig en leidt bij mij tot de uiteindelijke vraag: zou het boompje dit ook voelen? Veel van zijn muziek is overigens te vinden op SoundCloud.

Diego Stocco – Music From A Bonsai from Diego Stocco on Vimeo.

Read More

Posted by on aug 23, 2010

Een internet in zwart-wit

Een internet in zwart-wit

Scène uit Pleasantville (1998)

De ondertitel van de film Pleasantville luidt: Nothing Is As Simple As Black And White. In het slapende jaren ’50 stadje Pleasantville is alles ordelijk en duidelijk, letterlijk en figuurlijk zwart-wit. Met de komst van twee tieners uit de jaren ’90 (in een film kan dat immers) worden de beklemmende regels doorbroken, wat leidt tot de introductie van kleur in het dagelijks bestaan. In onderstaande brief van vertegenwoordigers van de Amerikaans muziekindustrie, gericht aan Google-directeur Eric Schmidt, wordt in feite beroep gedaan op het terugdraaien van de tijd:

We all share the goal of a robust Internet that is highly accessible, secure and safe for individuals and com- merce. An Internet predicated on order, rather than chaos, facilitates achievement of this goal.

In de brief in kwestie wordt met de bedoelde chaos gedoeld op het illegaal downloaden van content en kinderporno. Omdat ik benieuwd was naar de mening van de Nederlandse bestrijder van illegaal downloaden, stichting Brein, vroeg ik via Twitter naar de mening van diens directeur, Tim Kuik. Deze stelt allereerst:

@jtdeboer rare kronkel, lijkt me dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen in bestrijding kinderporno.

maar na wat heen- en weer getwitter is hij ineens de volgende mening toegedaan:

@jtdeboer het blijkt dus dat sommigen alles doen en manipuleren om copyright bescherming in een kwaad daglicht te stellen

@jtdeboer en dan het misselijkmakende argument van BOF dat je verspreiding KP niet moet blokkeren ‘omdat het dan blijft bestaan’

waarmee hij doet voorkomen alsof kinderporno bestaat bij de gratie van het vechten voor netwerkneutraliteit en privacywetgeving. Nu ga ik er vanuit dat hij dat ongetwijfeld niet zo bedoelt, maar wat het voor mij wel duidelijk maakt is dat een verwerpelijk iets als kinderporno (wat voor mij op geen enkele manier vergeleken zou mogen worden met het inbreuk maken op intellectueel eigendom, voorwerpen dus, geen weerloze mensen van vlees en bloed) gekleurd in de discussie wordt meegenomen. Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling die met hand en tand bestreden zou moeten worden. Opkomen voor een zaak is prima, het met elkaar oneens zijn ook, maar weet waar de grens getrokken wordt. Wat mij betreft valt kinderporno onder Godwin’s Law, waarmee de discussie inzake inbreuk maken op intellectueel eigendom vakkundig de nek wordt omgedraaid. Of zoals Arthur het treffend verwoordde: het kind wordt met het badwater weggegooid.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 22, 2010

Shinya Kimura’s motorfietspoëzie

Ik heb sprakeloos zitten kijken en luisteren naar onderstaande korte film over motorfietsontwerper Shinya Kimura. De wijze waarop beeld en geluid een synergie aangaan is werkelijk schitterend. De film is van de hand van Henrik Hansen.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 22, 2010

Infographic boek versus ebook

Infographic boek versus ebook

Onderstaande infographic is afkomstig van Newsweek. Los van het gegeven dat er geen achtergrondartikel gepaard gaat met de afbeelding is het wel duidelijk dat Newsweek het traditionele boek nog kansen toedicht (zo interpreteer ik het in ieder geval). Het ontbreken van duiding biedt wat dat betreft stof tot nadenken. En van tijd tot tijd is dat best aardig. Voor hen die hun tijd liever aan andere zaken besteden heeft TechCrunch al wel de moeite genomen wat commentaar te leveren.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Pin It on Pinterest