Pages Menu
Categories Menu

Posted by on aug 14, 2010

Een businessmodel dat hakkenbar heet

Een businessmodel dat hakkenbar heet

Over het bedenken en uitproberen van nieuwe businessmodellen voor culturele content (film, muziek, literatuur etc.) wordt de laatste tijd veel gezegd en geschreven. Het internet zorgt voor een democratiseringsslag voor de makers, die niet meer afhankelijk zijn van uitgevers, distributiemaatschappijen en duurbetaalde PR-machines. In The Cobbler: A New Career Model for Artists and Entertainers beschrijft filmmaakster Laure Parsons in dit kader de analogie met de schoenmaker op de hoek. De beheersing van een ambacht en de zekerheid van een redelijk betrouwbare en stabiele groep afnemers kan ervoor zorgen dat een basisinkomen in het verschiet ligt. Deze benadering staat haaks op de risicovolle afhankelijkheid van bijvoorbeeld een platenmaatschappij. In dat klassieke geval wordt de markt overspoeld met producten in de hoop dat er een knaller tussenzit. Niet relevante (lees: niet verkopende) acts worden afgedankt en staan met lege handen. Dat kan dus anders, aldus Parsons:

For the first time, it is possible for a filmmaker to make a film on a very small budget, use promotion and distribution methods that are low-cost or free, and find enough revenue to break even and possibly to support themselves in a basic fashion. It means you probably won’t become a millionaire, but in return your chances of being able to support yourself through your work go up, and they go up more the better your work is. […] Not everyone who can shine shoes is cut out to own their own shoe repair business, and not all artists are cut out to manage a small business in media creation. But for the first time, artists have a real choice about distribution, and for some of them, being a cobbler will have a lot more appeal than being a gambler.”

In Artists learn to cobble together successful careers doet rechtenprofessor Peter Friedman een treffend voorbeeld uit de doeken van zijn zus, schrijfster Amy Friedman. Zij besloot het copyright van een aantal boeken dat ze schreef voor uitgever Universal Press Syndicate af te kopen. Met het materiaal werd namelijk niets gedaan. Eenmaal in haar bezit bewerkte ze de verhalen tot drie luisterboekcompilaties en gaf ze zelf uit. En met succes: de eerste ervan staat op positie veertien van bestverkopende luisterboeken bij Amazon. De derde was goed voor een Audie Award (de Oscar voor luisterboeken). Wanneer ze niets had ondernomen hadden de verhalen nu nog in de kluis van haar uitgever gelegen. Hoe ironisch.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 14, 2010

Wallekman, Mayoman en de Astma Boys

http://www.flickr.com/photos/intangible/

Heel goed op de hoogte ben ik er niet van, de hometaperscene. Destijds rolde ik bij Dodorama wel eens in een performanceavond waar exotische figuren uit deze ondergrondse muziekwereld hun kunsten kwamen vertonen, maar veel verder ben ik er nooit ingeraakt. In het aanbod van de Staalplaatcatalogus zag ik het staan, maar aanschaffen deed ik het nooit. Aan mijn muzikale behoeften, volgens velen bij tijd en wijle redelijk extreem, wordt blijkbaar niet zozeer voldaan door zo hard, schurend of ongeregeld mogelijk. Nu scheer ik wel heel gemakkelijk een gehele scene over één kam, maar ik kan het niet eenvoudiger stellen. Dit neemt overigens niet weg dat ik er geen waardering voor heb, of af en toe heel hard om kan lachen. Bezoek bijvoorbeeld eens de site van FCKNG BSTRDS (zie bovenstaande foto) en klik maar gewoon wat raak. En onderstaande performance van Mayoman is niets anders dan hilarisch. Toen ik vannacht, na dit bij Jelle voorgeschoteld te hebben gekregen, naar huis fietste dacht ik bij mezelf: “wat moet het toch heerlijk zijn eens zó uit je plaat te kunnen gaan!”

Mayoman
– Watch more Videos at Vodpod.
Underground Noise deel 1
– Watch more Videos at Vodpod.
Underground Noise deel 2
– Watch more Videos at Vodpod.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 13, 2010

De bibliotheek en het recht van overpad

De bibliotheek en het recht van overpad

Ik ben overtuigd van de voordelen van het gebruik van open source in de bibliotheekwereld. Dat in het kader van de gezamenlijke webpresence van bibliotheeksites gekozen wordt voor in ieder geval twee open source CMS-en (Joomla en Drupal) juich ik daarom van harte toe. In mijn dagelijkse werkpraktijk, waar het gebruik van open source nog geen automatisch gegeven is, probeer ik het belang daarom duidelijk te maken. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk klassieke valkuilen te omzeilen, maar die van vendor lockin blijft een lastige. Daarop zal ik nu echter niet verder ingaan.

Wat ik belangrijker vind is dat ik in mijn naaste (online) omgeving gegevens ben gaan verzamelen om mijn pleidooi kracht bij te zetten. Zo ben ik bijvoorbeeld een topic gestart binnen de Nederland Open in Verbinding-groep op LinkedIn. Ik ben bijzonder aangenaam verrast door de respons die ik daar publiekelijk kreeg, maar ook wat er via de mail naar me gestuurd is. Met deze suggesties kon ik bijvoorbeeld erg veel:

1. Bij closed source koop je licenties van bestaande software. Die software is dus al ontwikkeld, zodat je in feite betaalt voor “oude” technologie. Wil je daarná verbeteringen/ veranderingen dan kun je nóg een keer betalen. Bij open source krijg je de bestaande software om niet. Vervolgens wordt elke cent die je besteedt gebruikt voor vernieuwing en uitbreiding. Pure innovatie dus…

2. Closed source is, zoals de naam al zegt, gesloten. De code is geheim zodat al vele malen steeds opnieuw het wiel uitgevonden is. Bij open source is makkelijk voort te bouwen op het werk van anderen. Je hoeft b.v. geen tijd en energie meer te steken in het ontwerpen en programmeren van basisvoorzieningen maar kunt (alweer) direct met vernieuwing beginnen. De ontwikkelingen kunnen hierdoor veel sneller gaan. Was het Newton niet die zei “Ik stond op de schouders van reuzen?”.

Hiernaast namen meerdere mensen de moeite in de pen te klimmen. De resulaten daarvan, uiteenlopend van persoonlijke ervaringen tot onderzoeksrapporten en programma’s van eisen, hadden als gemeenschappelijke deler het dienen van een publieke zaak. En juist dit laatste is exact waarover het zou moeten gaan.

Ik had het hier gisteren, tevens in een telefoongesprek met de waarde van zo’n 500.000 tweets, over met Edge-kompaan Arthur en hij wees me op een treffende analogie met de mass trespass of Kinder Scout. Huh? Wat? Welnu, op 24 april 1932 besloot een grote groep wandelaars een zwakte in het Britse rechtssysteem bloot te leggen door en masse een route te nemen die deels over privaat grondgebied liep. Ook al sinds mensenheugenis gebruikte routes waren door private grootgrondbezit onbereikbaar geworden. De actie zou ertoe leiden dat deze, ook als ze over privéterrein lopen, voor geïnteresseerden bereikbaar zijn: Open Country. Dit werd vastgelegd in de Countryside and Rights of Way Act 2000. De publieke zaak dient met andere woorden een groter belang dan de private.

Wanneer ik dit terugvertaal naar de bibliotheekwereld zou je moeten zeggen dat dit recht van overpad een basisvoorwaarde is als je vooruit wilt denken. Omwegen en andere obstakels (lees bijvoorbeeld Why Openness Leads To Greater Innovation: The Friction Of The Hold Up Problem) vertragen slechts. Maar het leuke is dat er vrijheid is om die keuze te maken.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 13, 2010

Trailer voor Twitter, the movie

Uitstekend vermaak voor de vrijdagmiddag, deze trailer voor het overigens niet bestaandeTwitter, the movie. Maar wat niet is kan nog komen en het concept is al voorhanden:

A story of a website and two guys
who understood the way of the future
when nobody else seemed to,
and kept at it even though it is kind of stupid, really

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 12, 2010

Sit on my Facebook

Mashable heeft vandaag een item over op sociale netwerken gebaseerde songs. Verantwoordelijk voor onderstaand social mediajuweeltje Sit on my Facebook zijn The Scribes en de Pantless Knights. Wie kent ze niet?

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on aug 12, 2010

Hoe je van publieke domeinfoto’s een videoclip maakt

De Amerikaanse electronicagroep Ratatat heeft een videoclip geheel laten construeren uit foto’s die afkomstig zijn uit het Getty Images Archive. De exacte wijze waarop ze tot leven zijn gebracht is mij onbekend, maar het fenomeen publiek materiaal op deze wijze te hergebruiken spreekt me ontzettend aan.

[vodpod id=Video.4163316&w=425&h=350&fv=]

Ratatat – Drugs, posted with vodpod

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Pin It on Pinterest