Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jan 22, 2012

Poll: zouden bibliotheken hun eigen muziekaanbod mogen digitaliseren en verspreiden?

Wekelijks kopen openbare bibliotheken grote hoeveelheden content. Dat materiaal bestaat echter voor het overgrote deel uit fysieke items. Om dit materiaal streaming of als download manier beschikbaar te maken moet het worden gedigitaliseerd en op een goede manier ontsloten. Maar dat is niet toegestaan (toch?). Desondanks ben ik benieuwd naar jullie mening:

Read More

Posted by on jan 20, 2012

Blogpost #1.000 en er lijkt weinig veranderd

Blogpost #1.000 en er lijkt weinig veranderd

Kort nadat ik bij de Openbare Bibliotheek Leeuwarden aan de slag ging besloot ik actief te gaan bloggen. Het werk dat ik doe vind ik namelijk zo leuk en de instelling bibliotheek zo belangrijk dat ik een persoonlijke bijdrage daaraan zinvol achtte. Deze blogpost is de duizendste sinds ik op 9 november 2009 voor het eerst een bijdrage plaatste. En hoe ironisch, die post was getiteld Welke kansen biedt het dowloadverbod de bibliotheekwereld?.

Spotify was nog niet actief in Nederland, maar mijn idee is nog hetzelfde als toen: er liggen kansen. Maar dat vraagt wel om een open vizier en veranderingsgezindheid bij de heren en dames die erover gaan. We waren ver met Spotify, een aanbod lag op tafel, maar toch is besloten (door wie? ik weet het niet precies) hierop niet in te gaan. Wat mij betreft is het laatste woord daarover nog niet gesproken. De situatie voor muziekbibliotheken is namelijk nijpend en een jaar wachten op een volwassen streaming muziekdienst van de Centrale Discotheek lijkt me eenvoudigweg te lang. Dat nog even los van de vraag of het nodig is daarin zoveel energie te steken en deze niet liever te gebruiken collecties te koppelen.

Dat heilige huisjes daarmee niet blij zullen zijn lijkt me onoverkomelijk. Wanneer er echter wordt uitgegaan van een gezamenlijk belang en een overeenstemmende visie op de toekomst moet je eerlijk in de spiegel durven te kijken en onderkennen waar die toekomst ligt en waar onze gebruiker zich bevindt. Ik wil onze gebruikers echter iets aanbieden waar ik achter sta. Vandaar nog steeds dit pleidooi. Durf die stap te nemen.

Read More

Posted by on jan 19, 2012

Geluidsgolf

Geluidsgolf

Gesmolten 78 toerenplaten die schitterend zijn vormgegeven als een golf, daarmee vertelt Jean Shin het volgende verhaal:

Records were melted and sculpted to form a cascading wave, dotted with bursts of colorful labels. The resulting structure speaks to the inevitable waves of technology that render each successive generation of recordable media obsolete. The piece also aims to physically manifest the ephemerality of music as well as one man’s musical tastes, as represented by his personal record collection.”

bron: Art-Sponge

Read More

Posted by on jan 15, 2012

De evolutie van online muziek

Van top-down aanbod naar content curation, blogs en creatieve individuen, dat is het verhaal dat in onderstaande video, Off Book: The Evolution of Music Online, verteld wordt. Mooi.

bron: Flavorwire

Read More

Posted by on jan 14, 2012

Refreshed Prince of Bel Air

En weer een juweeltje van Pogo, Jaaam, waarin geluids- en beeldmateriaal uit The Fresh Prince of Bel Air een nieuwe vorm krijgt. Het nummer is gratis te downloaden van Nick Bertke’s (Pogo) website, maar er vrijwillig een bedrag voor betalen kan ook. En dat heb ik net gedaan. Omdat het zo gemakkelijk is, naast de aard van de muziek de belangrijkste reden waarom liefhebbers heus wel de portemonnee willen trekken voor digitale content.

Read More

Posted by on jan 13, 2012

Van Halen’s nieuwste dan maar illegaal op Grooveshark

Van Halen’s nieuwste dan maar illegaal op Grooveshark

Artiesten die streaming services de rug toekeren hebben de toorn gewekt van muziekindustriewatcher Bob Lefsetz. In een scherpe blog uit hij zijn ongenoegen:

You’re so damn stupid. Finally, someone gets ahead of the public, which we’ve been waiting for for a decade, and you want to pull them back into the past. If your bank was robbed in the old west you’d have gotten a giant megaphone and yelled for them to bring the cash back, instead of doing what they do in every western, form a posse AND CUT THEM OFF AT THE PASS!

That’s what Spotify does.

And it’s not only Spotify, that’s the winning service so far, but pick MOG or Rdio or Rhapsody, I don’t care. They’re the future.”

De band in kwestie die Lefsetz in de gordijnen kreeg was Van Halen. De nieuwe single van de band, Tattoo, werd door hen van de Amerikaanse versie van Spotify verwijderd. Jammer, want het is in trek, want voor het eerst sinds lange tijd met de oorspronkelijke voorman David Lee Roth. In Nederland is het nummer wel beschikbaar, maar ook te vinden op Grooveshark.

In ander nieuws rondom deze streaming service ging het vandaag om de lancering van een HTML5-versie (beta) daarvan. De dienst, die onder vuur ligt van alle grote platenmaatschappijen, omdat het geen afspraken gemaakt zou hebben, komt daarbij als webversie beschikbaar voor Apple’s iOS- en alle andere apparaten met een moderne webbrowser. En dan kan de hele mobiele wereld het nummer beluisteren en delen, maar verdient Van Halen geen cent. Hieronder een screenshot van Grooveshark HTML5 op mijn iPad, waarmee ik naar Tattoo luisterde. Dat moet ze toch aan het denken zetten?

En voor Tim Kuik en consorten: zo gaat dat dus. Het niet op legale wijze beschikbaar zijn van materiaal leidt tot een zoektocht naar een alternatief. En een gebrek daaraan weerhoudt bands als Van Halen er toch niet van hun content offline te halen. Omdat het niet genoeg oplevert.

Read More

Pin It on Pinterest