Pages Menu
Categories Menu

Posted by on mei 3, 2010

Choose Privacy Week Video

Choose Privacy Week Video


De American Library Association heeft als aftrap van haar Privacy Week onder andere onderstaande video over het onderwerp online gezet. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld pamfletten te downloaden die uitleg geven over privacy in verhouding tot het internet.

Welcome to Choose Privacy Week, May 2-8, 2010! We are thrilled to unveil a short film that introduces some of today’s most interesting and complex privacy issues. To view the film and to share or embed it on your own site, click here. We hope libraries and others will share the video online and host events to discuss the issues it raises. In addition to “man on the street” interviews, the film features individuals like Neil Gaiman, Cory Doctorow, Geoffrey Stone, and ALA President Camila Alire discussing privacy.

Waarvan akte.

[vodpod id=Video.3539451&w=425&h=350&fv=]

more about “Choose Privacy Week Video“, posted with vodpod

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on mei 2, 2010

Kakelende dames, maar dan anders

Van de week gebruikten we bij onze uitzending van Edge2.0::Rumori het thema Back To Nature. Naast historische opnames van vogel- en kikkergeluiden en een wel zeer bijzondere roedel sledehonden kwamen hierbij bijvoorbeeld ook meer esthetische natuurinterpretaties als David Tudor’s Rainforest I en Graeme Revell’s Insect Musicians voorbij. Jammer genoeg vielen de DeZurik Sisters bij de samenstelling buiten mijn blikveld, doodeenvoudig omdat ik nooit van ze gehoord had. Een zoektocht in m’n iTunesbibliotheek vertelde me dat dat niet nodig was geweest. Alan Lomax maakte bijvoorbeeld opnames van ze die staan op Flowers In The Wildwood, Women In Early Country Music, 1923-1939, uitgebracht door Trikont en keurig geparkeerd op m’n harde schijf. Datzelfde geldt trouwens voor American Yodeling 1911-1946..

Ingegeven door een Trikont-query maakte dat ik op deze regenachtige zondag voor het eerst grondig kennismaakte met de zusters, getuige bovenstaande Youtube-video. Een korte zoektocht op het web resulteerde vervolgens in een radio-opname van de Checkerboard Time Radio Show die beschikbaar is bij WFMU’s Beware of the Blog. Achteraf gezien weinig verwonderlijk maakten de twee zussen namelijk ook deel uit van het illustere aanbod dat het 356 Days Project zo bijzonder maakte.

Maar wat had het duo nu te zoeken gehad in onze radio-uitzending? Welnu, de zusjes DeZurik, Mary Jane (1917-1981) en Caroline (1919- ), stonden ook wel bekend als de Cackle Sisters. Het voortbrengen van kakelgeluiden was een soort tweede natuur voor ze, maar de dames verwerkten dit in een virtuoze jodeltechniek.

Years after the height of their fame, Caroline recalled that the DeZurik Sisters achieved their sound simply because she and Mary Jane “listened to the birds and tried to sing with the birds.”

Officiële opnames maakten de dames echter nauwelijks. Er werden in 1938 alleen een zestal singles voor het label Vocalion opgenomen. Omdat van de mp3’s bij WFMU de trackbenummering ontbrak en ik elders de Vocalion-singles kon opduikelen heb ik beide voor het gemak samengevoegd. Voor de liefhebbers te downloaden op Rapidshare:

The DeZurik (Cackle) Sisters – Checkerboard Time Radio Show Recordings + Singles Vocalion.rar

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on mei 2, 2010

Weekendmuziek

Donald Byrd – Boom, Boom

Cryptopsy – Worship Your Demons

The DeZurik Sisters – I Left Her Standing There

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on mei 1, 2010

De strijd om videocodecs

De strijd om videocodecs

Ze waren gematigd positief, de eerste reacties op de open brief van Steve Jobs inzake het niet ondersteunen van Flash op de iPhone, iPod en iPad. Ook ikzelf had zoiets van “hee, dit klinkt als een plausibel verhaal”. Een klein duiveltje op zijn schouder probeerde me echter iets in te fluisteren, maar wist niet precies wat. Gelukkig zijn er dan bloggers die haarfijn ontleden wat de echte reden is om Flash te weigeren. Bijvoorbeeld The real reason why Steve Jobs hates Flash:

The long term goal is to support the long-term migration of Apple from being a hardware company with a software arm into being a cloud computing company with a hardware subsidiary. […] The alternative is to join the PC industry in a long death spiral into irrelevance.

Een crossplatform plugin als Flash zou Apple hierin alleen maar hinderen. Het doel is namelijk het creeren van een Apple-ecosysteem waarin niet de hardware maar de apps geld opleveren. En controle over de techniek van die apps is daarbij natuurlijk hartstikke handig.

Maar daar houdt het niet op, want er zijn naast Flash andere manieren om video op het web en mobiel mogelijk te maken. Via HTML5 bijvoorbeeld. De stammenstrijd richt zich echter niet zozeer op de vraag óf HTML5 Flash gaat vervangen. Daarover zijn de deskundigen het namelijk wel eens. Nee, de vraag is welke onderliggende codec ontsluiting van videocontent via HTML5 mogelijk gaat maken. Tot op dit moment wordt er gebekvecht over twee serieuze mogelijkheden: de industriestandaard H.264 en de open source-codec Ogg Theora. Aan eerstgenoemde is een licentieverplichting verbonden waaraan bijvoorbeeld Apple, maar ook Microsoft, geld verdient. Beide hebben namelijk zitting in MPEG LA, de instantie die de codec beheert. Hun ondersteuning voor H.264 ligt daardoor voor de hand, maar is allerminst een zegen voor een open web, aangezien minder gefortuneerde partijen er niet op zitten te wachten hun beurs te moeten trekken en daarnaast in onzekerheid te verkeren of de licentieverplichtingen niet zullen veranderen.

Het wordt daarentegen echt vervelend wanneer de grote jongens gaan dreigen met patentclaims richting de open variant. Steve Jobs deed dit gisteren bijvoorbeeld in een reactie op een open brief van EFF-medewerker Hugo Roy. Jobs:

All video codecs are covered by patents. A patent pool is being assembled to go after Theora and other “open source” codecs now. Unfortunately, just because something is open source, it doesn’t mean or guarantee that it doesn’t infringe on others patents. An open standard is different from being royalty free or open source.

En dat Microsoft hierbij garen spint is, gezien het blogbericht van Dean Hachamovitch, general manager van Internet Explorer, overduidelijk (en dat Micrsosoft zelf claims ook niet schuwt werd van de week nog maar weer eens duidelijk). Microsoft zal alleen H.264 ondersteunen in IE9:

The future of the web is HTML5. Microsoft is deeply engaged in the HTML5 process with the W3C. HTML5 will be very important in advancing rich, interactive web applications and site design. The HTML5 specification describes video support without specifying a particular video format. We think H.264 is an excellent format. In its HTML5 support, IE9 will support playback of H.264 video only.

Flash kan het dus sowieso shaken. Waarom namelijk nog een plugin gebruiken wanneer videoweergave geintegreerd is in de webcode? De strijd richt zich zogezegd op de onderliggende codec, maar daarin is naast Ogg Theora en H.264 nog een derde mogelijkheid: VP8. Deze codec wordt beheerd door Google en zal naar verluidt binnenkort als open source-code worden vrijgegeven. Ars Technica stelt dat

VP8, […] is said to be highly sophisticated and competitive with H.264. If Google were to open VP8 and make the underlying intellectual property available under royalty-free terms, it would end the HTML5 video impasse by supplying an ideal codec.

Waarmee we weer terug bij de basis zijn. Apple & Microsoft tegenover Google, patenten & licenties tegenover open source. Een gesloten- tegenover een open web.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 30, 2010

eBooks en Social DRM

eBooks en Social DRM

Bovenstaand screenshot van een tweet van Cory Doctorow laat niets aan de verbeelding over: hij hekelt DRM op zijn eBooks. Van Doctorow kenden we dat geluid echter al, gezien zijn in mijn ogen inmiddels klassieke lezing How To Destroy The Book. In het afgelopen week verschenen TNO-rapport eBooks in de bibliotheek (PDF) wordt over DRM het volgende gesteld:

Trend in de online wereld is een ontwikkeling in de richting van traceerbaarheid van de content en beveiliging op het niveau van de content. DRM speelt hierin een cruciale rol. Dit regelt dat na de gebruiksperiode de eBooks niet langer toegankelijk en zijn, ze moeten dan opnieuw geleend worden. De ervaring leert dat de piraterij juist wordt bevorderd door ingewikkelde DRM. Bij tijdelijk gebruik is dit meer zichtbaar en wordt het als zeer hinderlijk ervaren. Ook hoge verkoopprijzen van eBooks (die de consument onredelijk vindt) spelen een rol.

TNO doet daarom het voorstel zogenaamde sociale DRM te gebruiken. Hierbij wordt in het eBook informatie behorend bij de lener opgenomen. Volgens TNO is dit technisch mogelijk via een watermerk of 1-op-1 zichtbaar door een naamsvermelding van de lener. Deze persoonsgebonden informatie verdwijnt wanneer het eBook weer wordt ingeleverd. De luisterboeksite Luisterrijk is naar verluidt tevreden over het systeem. Eerlijk gezegd had ik er niet eerder van gehoord, maar in eerste instantie klinkt het als een plausibele mogelijkheid wanneer het om het uitlenen van eBooks gaat. Maar dit vanzelfsprekend los van het feit dat het binnen de kortste tijd gekraakt of op een andere wijze gekopieerd wordt. Of zoals Doctorow het onomwonden stelt:

Digital rights management technology, of course, has never stopped the book from escaping onto the Internet. To those publishers here today who believe that you can buy DRM that will stop your books from appearing on the Internet without restriction, I say to you, “Behold, the typist.”



Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Posted by on apr 30, 2010

Fair use: gebruik je rechten

Het recente offline halen van een groot aantal Untergang-parodieën heeft het fair use-beginsel weer extra onder de aandacht gebracht. In dat licht bericht Boinboing over onderstaande video waarin wordt uitgelegd wat te doen bij een onterechte claim van rechthebbenden of hun vertegenwoordigers. De video is gemaakt door de mensen achter Know Your Meme.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Read More

Pin It on Pinterest