Pages Menu
Categories Menu

Posted by on dec 1, 2012

Shellphone: natuurlijke luidspreker voor de iPhone

Shellphone: natuurlijke luidspreker voor de iPhone

Mooi hoor en voor 60 dollar heb je een speakerschelp, mocht het Kickstarterproject van WAAM Industries slagen. Superbe geluidskwaliteit mag je er niet van verwachten, maar je hebt wel een heel mooi object in je kamer/kantoor staan.

The Shellphone Loudspeaker began as a simple solution to expand our phones’ musical capabilities. Our product functions on the same principle as cupping your hand around a speaker to direct and amplify its sound. Through much experimentation, we have refined the Shellphone Loudspeaker to its current functional and elegant form.[…] Our base material is the Whelk shell, a native species of the North Atlantic coast. The Whelk is harvested for food, and the shell is discarded. We receive our shells from a U.S. supplier that warehouses and sells them after the animal is consumed.

bron: Boing Boing

Read More

Posted by on nov 30, 2012

Baanbrekende mashupplaat The Grey Album geremasterd

Baanbrekende mashupplaat The Grey Album geremasterd

In 2004 werd de toorn van platenmaatschappij EMI gewekt toen er een plaat getiteld The Grey Album uitkwam. Dit mashupalbum van producer Danger Mouse bestaat uit een a capella-versie van Jay Z’s Black Album en het White Album van The Beatles.

EMI, de maatschappij van beide artiesten, deed er alles aan de release uit de winkels te houden, maar dat veroorzaakte slechts een explosie van het digitaal verspreiden ervan. Bloggers die het album beschikbaar stelden werden hiertoe getriggerd omdat zij het standpunt huldigden dat sampling van muziek onder het fair use-beginsel zou moeten vallen. Saillant detail daarbij was dat zowel Jay-Z als Paul McCartney hadden met uitgave.

Vandaag las ik dat er een volledig geremasterde versie van het Grey Album verschenen is. Hieronder de versie daarvan op Soundcloud, al is downloaden (Mediafire) ook mogelijk.

Read More

Posted by on nov 28, 2012

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

#SightSeer neemt een loopje met Leeuwarden #oif058

Ik nam deze week deel aan het Open Innovatie Festival in Leeuwarden en werd daartoe speciaal aangetrokken door de nadruk die lag op open data. Eén van de onderdelen waarbij dat een hoofdrol speelde was de hackathon Kickstart Leeuwarden. Hierbij werden op enigszins willekeurige wijze (“hee, daar is nog een stoel over”) groepjes gevormd die op basis van een aantal beschikbare datasets appconcepten bedachten.

In ons geval bestond het team uit Leander Sikma, Gino van der Baan en Laurien ten Hove (allen student Communication & Multimedia Design bij de NHL), collega Bertus Douwes en onderneemster Elizabeth Pilat. Na het bedenken van een aantal concepten besloten we twee ervan te presenteren: een app voor historische stadswandelingen voor scholieren en een app dat een digitale gids voor de stad vormde. Omdat beide een overlap met elkaar hadden namen we de tweede als uitgangspunt en werkten daarin de historische stadswandeling als voorbeeld uit.

He resultaat, SightSeer, neem een loopje met de stad, werd een dag later gekozen tot beste concept van de hackathon en wordt nu verder ontwikkeld. Daarvoor stelt ICT-dienstverlener Centric capaciteit beschikbaar, evenals hackerspace Frack. Superleuk en ik ben benieuwd waartoe het gaat leiden. Hieronder het presentatiemateriaal en een verzameling tweets in Storify.

Read More

Posted by on nov 27, 2012

Slayer-trui voor de kerstdagen

Slayer-trui voor de kerstdagen

Hoezo zouden Slayer(fans) niet kerstgezind zijn? Het feit dat deze truien schoon uitverkochten is daarvan het bewijs! En dan is er natuurlijk ook nog de klassieke Slayer kerstverlichting voor rondom het huis. En als je ook al een kerkkoor aan het headbangen krijgt op Jesus Saves.. Het zijn gewoon hele aardige jongens!

Read More

Posted by on nov 24, 2012

Rolmonica: mondharmonica spelen, ook als je dat niet kan

Rolmonica: mondharmonica spelen, ook als je dat niet kan

Mijn opa speelde erg goed mondharmonica. Het was daarom altijd wachten op het moment dat hij na het avondeten het instrument tevoorschijn haalde en hij liedjes voor ons speelde. Maar mocht je de kunst niet onder de knie hebben en toch graag mondharmonica willen spelen? Dan is er de Rolmonica. Het principe is eigenlijk doodeenvoudig: de speler blaast in een bakelieten omhulsel en draait tegelijkertijd een hierin geplaatste player piano-rol rond. De ingeblazen lucht wordt door de gestanste openingen geleid en brengt via de harmonica geluid voort. De rollen zijn naar believen te vervangen en destijds (1930) waren er tientallen songs mee te spelen:

“It is a veritable pocket size Jazzband, combing the principles of the harmonica and the player piano. It is an instrument of a thousand melodies, it plays the populairs airs of the past, as well as the latest Broadway hits. There are hundreds of rolls to select from, and new ones are added every month.”

bron: Boing Boing

Read More

Posted by on nov 23, 2012

Muziekblog 74:33 brengt playlists bij plaatjes

Muziekblog 74:33 brengt playlists bij plaatjes

Dragontape is een geweldige dienst om videomixtapes mee te maken. Ik was daarom aangenaam verrast te zien dat het Italiaanse muziekblog 74:33 het gebruikt om haar muziek mee aan te bieden. Over de achtergrond van deze stijlvolle website, die de stemming van afspeellijsten verbeeldt door afbeeldingen, foto’s en illustraties:

74:33 is a music blog curated by a collective of designers, journalists, filmmakers, writers, artists and music lovers, born for sharing good music, old and brand-new, on playlist. We have a 74 minutes and 33 seconds cd per day to fill in. Time will be our only limit. We will make you listen to everything, long as it’s beautiful.
Each column is created by its own curator.”

De reden om te kiezen voor de naam 74:33 is overigens indirect te danken aan Beethoven. Het verhaal gaat dat de echtgenote van Sony-topman Norio Ohga, in 1980 de wens uitsprak Beethoven’s Negende Sympony op een cd te willen zien:

The performance by the Berlin Philharmonic, conducted by Herbert von Karajan, lasted for 66 minutes. Just to be quite sure, a check was made with Philips’ subsidiary, Polygram, to ascertain what other recordings there were. The longest known performance lasted 74 minutes. This was a mono recording made during the Bayreuther Festspiele in 1951 and conducted by Wilhelm Furtwängler. This therefore became the maximum playing time of a CD. A diameter of 120 mm was required for this playing time”.

bron: Lost At E Minor

Read More

Pin It on Pinterest