Pages Menu
Categories Menu

Posted by on nov 27, 2012

Slayer-trui voor de kerstdagen

Slayer-trui voor de kerstdagen

Hoezo zouden Slayer(fans) niet kerstgezind zijn? Het feit dat deze truien schoon uitverkochten is daarvan het bewijs! En dan is er natuurlijk ook nog de klassieke Slayer kerstverlichting voor rondom het huis. En als je ook al een kerkkoor aan het headbangen krijgt op Jesus Saves.. Het zijn gewoon hele aardige jongens!

Read More

Posted by on nov 24, 2012

Rolmonica: mondharmonica spelen, ook als je dat niet kan

Rolmonica: mondharmonica spelen, ook als je dat niet kan

Mijn opa speelde erg goed mondharmonica. Het was daarom altijd wachten op het moment dat hij na het avondeten het instrument tevoorschijn haalde en hij liedjes voor ons speelde. Maar mocht je de kunst niet onder de knie hebben en toch graag mondharmonica willen spelen? Dan is er de Rolmonica. Het principe is eigenlijk doodeenvoudig: de speler blaast in een bakelieten omhulsel en draait tegelijkertijd een hierin geplaatste player piano-rol rond. De ingeblazen lucht wordt door de gestanste openingen geleid en brengt via de harmonica geluid voort. De rollen zijn naar believen te vervangen en destijds (1930) waren er tientallen songs mee te spelen:

“It is a veritable pocket size Jazzband, combing the principles of the harmonica and the player piano. It is an instrument of a thousand melodies, it plays the populairs airs of the past, as well as the latest Broadway hits. There are hundreds of rolls to select from, and new ones are added every month.”

bron: Boing Boing

Read More

Posted by on nov 23, 2012

Muziekblog 74:33 brengt playlists bij plaatjes

Muziekblog 74:33 brengt playlists bij plaatjes

Dragontape is een geweldige dienst om videomixtapes mee te maken. Ik was daarom aangenaam verrast te zien dat het Italiaanse muziekblog 74:33 het gebruikt om haar muziek mee aan te bieden. Over de achtergrond van deze stijlvolle website, die de stemming van afspeellijsten verbeeldt door afbeeldingen, foto’s en illustraties:

74:33 is a music blog curated by a collective of designers, journalists, filmmakers, writers, artists and music lovers, born for sharing good music, old and brand-new, on playlist. We have a 74 minutes and 33 seconds cd per day to fill in. Time will be our only limit. We will make you listen to everything, long as it’s beautiful.
Each column is created by its own curator.”

De reden om te kiezen voor de naam 74:33 is overigens indirect te danken aan Beethoven. Het verhaal gaat dat de echtgenote van Sony-topman Norio Ohga, in 1980 de wens uitsprak Beethoven’s Negende Sympony op een cd te willen zien:

The performance by the Berlin Philharmonic, conducted by Herbert von Karajan, lasted for 66 minutes. Just to be quite sure, a check was made with Philips’ subsidiary, Polygram, to ascertain what other recordings there were. The longest known performance lasted 74 minutes. This was a mono recording made during the Bayreuther Festspiele in 1951 and conducted by Wilhelm Furtwängler. This therefore became the maximum playing time of a CD. A diameter of 120 mm was required for this playing time”.

bron: Lost At E Minor

Read More

Posted by on nov 21, 2012

Muziek en auteursrecht #dagvdm12

Muziek en auteursrecht #dagvdm12

Vandaag was ik te gast bij de NHL waar de Dag van de Mediatheek georganiseerd werd. Ik was gevraagd een workshop te verzorgen over muziek en auteursrecht. Hieronder de presentatie die ik daarvoor gebruikte. Het was overigens een erg leuke en informatieve dag, met onder meer bijdragen uit de advocatuur en van Creative Commons/Kennisland. Het afsluitende debat met studenten tegen docenten kwam niet helemaal uit de verf, maar toonde wel aan dat auteursrecht een thema is dat uiteenlopende gevoelens oproept. Volgend jaar weer?

Read More

Posted by on nov 18, 2012

Copyright or wrong? #dagvdm12

Copyright or wrong? #dagvdm12

Auteursrecht vormt dit jaar het thema van de Dag van de Mediatheek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ikzelf verzorg daar een workshop Muziek en auteursrecht. Hieronder het volledige programma.

Read More

Posted by on nov 16, 2012

Spotify via de browser te gebruiken

Spotify via de browser te gebruiken

Toegang bieden tot uitgebreide muziekcollecties via de webbrowser: eigenlijk alle concurrenten van Spotify boden de mogelijkheid al. Gisteren trad dan ook Spotify toe tot deze gelederen, zij het in een zogenaamde besloten bèta. Tenminste, dat laatste wordt zo gebracht. Het gebruiken van de link https://play.spotify.com/ opent naar verluidt echter in de meeste gevallen probleemloos de webapp, ook voor gebruikers van de gratis account.

Als je gewend bent aan de iPad-app van Spotify is er eigenlijk niets nieuws onder zon: de interface is namelijk grotendeels gelijk. Ook is het niet mogelijk in de web-app gebruik te maken van de Spotify-apps. Om zich te onderscheiden van de concurrenten zou toevoeging van deze optie een positieve zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat de snelheid van de webbrowser niet ten goede komt.

En snelle test of de web-app ook werkt in de browser op de iPad leidt niet tot resultaat. Het openen van de voornoemde url leidt naar de Spotifypagina in de appstore. Niet dat een groot probleem is, want zoals gezegd verschillen beide versies nauwelijks van elkaar. Als je gebruik maakt van meerdere computers, maar niet overal de desktopapplicatie van Spotify geïnstalleerd hebt, of dat vanwege netwerkbeperkingen niet mag/kan, is de webclient een prima oplossing.

Hieronder enkele screenshots van de app in werking:

[nggallery id=13]

Read More

Pin It on Pinterest