Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jun 30, 2011

Filosoof Rob Riemen: Wilders is een fascist

Een zuiver en inhoudelijk debat, kom daar tegenwoordig nog maar eens om lijkt het wel. Arthur haalde gisteren in onze radiouitzending onderstaande Nieuwsuurdiscussie aan. Hierin kruisen Rob Riemen en Arend Jan Boekestijn de degens. Dit naar aanleiding van De Eeuwige Terugkeer van het Fascisme, een boek van eerstgenoemde. Over de inhoud van het debat valt veel te zeggen, maar ik was blij dat het überhaupt een keer inhoud hád. Op de site van Riemen zijn overigens tal van interviews te vinden. Meer dan interessant leesvoer.

Read More

Posted by on jun 28, 2011

’s Werelds kleinste boek is zo groot als een zoutkorrel

Het meet 0,9 bij 0,9 milimeter en is van de hand van Anton Tsjechov: De Kameleon. Mark Palkovic, hoofd van de Albino Gorno Memorial Music Library, heeft een exemplaar in zijn bezit.

Palkovic, who is also president of the Miniature Book Society, said that miniature books appeal to collectors, binders, printers and writers. But the discussion also revealed that miniature books could actually protect people from religious persecution when they could be easily hidden in a pocket. They could protect people from embarrassment as well, as some miniature books publish erotica.”

De Rare Books Collection van de Universiteit van Cincinatti, waar Palkovic werkzaam is, bezit ook een uitgave, naast 300 andere kleine boeken.

bron: Libraryland

Read More

Posted by on jun 27, 2011

Teleurgesteld in slijterijmeisje

Het is nergens op gebaseerd, maar wanneer ik een boek of muziek koop denk ik een bepaalde mate van ideële overeenstemming te hebben met de maker daarvan. Zo durf ik best te stellen dat het overgrote deel van de makers van cd’s in mijn collectie het met mij eens is over uiteenlopende maatschappelijke ontwikkelingen en politieke uitgangspunten. Gisteren volgde een koude douche. De schrijfster van Het Meisje van de Slijterij, een boek dat ik vorig jaar iemand cadeau deed, blijkt ideeën over kunst en cultuur te hebben die mij totaal niet aanstaan. Waar het op neer komt? Kunst en cultuur is een hobby, iets voor erbij wanneer de tijd dat toestaat, maar dan ook slechts wanneer het publiek het wenst.

Ik heb veel met kunstenaars gewerkt, in het bijzonder studenten van een postacademische opleiding. Ik weet met hoeveel overtuiging zij hun kunst beoefenen, maar allesbehalve zeker zijn van een goedbetaalde boterham. Deze mensen verdienen ondersteuning in plaats van weggezet te worden als hobbyist. Daarnaast werk ik intensief samen met de ontwikkelaars bij Waag. Zij maken voor de bibliotheek waar ik werk toepassingen die wij zelf niet kunnen maken en in de markt niet verkrijgbaar zijn. Maar als het aan ons ligt worden die producten het na uitontwikkeling wel en komen dan ten goede aan iedereen. Subsidie wordt gebruikt om verder te komen en te innoveren.

Ergens heb ik nu spijt dat ik de moeite nam haar boek te kopen om cadeau te doen. Met een cadeau zeg je namelijk “dit vind ik leuk en ik denk dat je het kan waarderen”, maar nu voelt het alsof die boodschap vervuild is. De visieloze bezuinigingen op kunst en cultuur gaan me namelijk echt aan het hart. Er is geen wet die voorschrijft dat ik hetzelfde moet vinden als de schrijvers, musici en kunstenaars die ik op waarde schat. Maar wanneer dat niet zo blijkt te zijn voelt dat als een teleurstelling. Terecht?

Read More

Posted by on jun 25, 2011

#Bierblio is de ideale bieren-op-tafelsessie

#Bierblio is de ideale bieren-op-tafelsessie

De eerste succesvolle #bierblio vroeg om een vervolg. Dat kwam gisteren, wederom in een kerk met een uitgekiend bieraanbod. Met een ietwat uitgebreider gezelschap kwamen we ook ditmaal schijnbaar moeiteloos de dag door. Wie aanschoven? Naast het originele bierbliokwartet Edwin Mijnsbergen, Lukas Koster, Joost Geraets en ikzelf waren dat Robert de Jong (@industrialpope), Ad Aerts (@adaerts), Jan Klerk (@janklerk) en Johan Stapel (@bibliohan).

Niet iedereen hield zich helemaal aan de bovenstaande agendapunten, maar het is juist die vrijheid die #bierblio zo leuk, interessant en laagdrempelig maakt. Dat collegadames reeds opteren voor een tegenhanger is daarvan een mooi bewijs. Wat er zoal, naast verscheidende bieren en Brouwersburgers op tafel kwam? Open access, metadata, Spotify, politieke processen, collectie is selectie, bibliotheek2.0 en querilla-acties. Ik kijk alweer uit naar de volgende bieren-op-tafel sessie. Suggesties voor kerken met bier zijn daarom van harte welkom.

Read More

Posted by on jun 16, 2011

Spotify in de bibliotheek? Spotify in de bibliotheek! (deel 2)

Spotify in de bibliotheek? Spotify in de bibliotheek! (deel 2)

Ruim een jaar geleden pende ik de blogpost Spotify in de bibliotheek? Spotify in de bibliotheek!. Het leek me namelijk zó voor de hand liggend: onze digitale muziekbehoefte laten verzorgen door een aanbieder die z’n rechtentechnische zaakjes op orde heeft. Bij roepen en bloggen is het echter niet gebleven. Onder meer via de Happening en niet in laatste plaats de samenwerking met het innovatielab zaten we gisteren met Spotify om tafel. Erop terugkijkend een positief en constructief overleg met realistische mogelijkheden. Zoals ik liet zien in de presentatie op de 23 Dingen Deel Dag vormen de componenten luisteren, delen, aanbevelen, apps, mashup/remix en zoeken het muziekbibliotheekwerk van de toekomst. Streaming aanbod is daarbij een vereiste en Spotify zou daarin een geweldige partner zijn. Het voorstel van hen zie ik daarom met uiterst veel belangstelling tegemoet. Wordt vervolgd.

Read More

Posted by on jun 11, 2011

Video presentatie 23 Dingen Deel Dag (#23ddd)

Veel sneller dan gedacht zijn alle video’s van de presentaties tijdens de 23 Dingen Deel Dag beschikbaar gekomen. Veel lof voor de technische mensen van de OBA daarom. Onderstaand mijn verhaal. Alle overige video’s zijn hier te vinden.

Read More

Pin It on Pinterest