Pages Menu
Categories Menu

Posted by on nov 22, 2009

Edge2.0, experimentele radio uit Groningen (en het Friese platteland)

Samen met Arthur Elsenaar (web & twitter) maakte ik in het verleden 99 uitzendingen van Edge. In dit uiterst vrijblijvende radioprogramma, uitgezonden door de Groningse stadsomroep OOG, besteedden wij aandacht aan experimentele muziek en, naar onze mening, interessante verschijnselen als auteursrecht, patentkwesties en webontwikkelingen. Ook ontvingen we Groningen aandoende gasten als Paul DeMarinis en Karlheinz Essl. Onlangs realiseerden we ons dat we het programma wel misten, waardoor sinds enkele weken Edge2.0 een feit is.
Waar we in het verleden vaak volkomen blanco, maar voorzien van tassen vol cd’s en uitpuilende harde schijven, de studio ingingen proberen we nu wat thematischer te werk te gaan. Zo ging onze meest recente uitzending over vrouwen in de experimentele muziek en gingen we twee weken terug uit van de val van de muur. Daarnaast wordt de uitzending binnenkort aangevuld met reportages van de Groningse undergroundmuziekcultuur. We hebben nog steeds een duobezetting, al is die virtueel. Arthur zit in de studio in Groningen, ik stream vanaf het Friese platteland, met behulp van Nicecast.

Edge2.0 is ook te volgen op Twitter.

Read More

Posted by on nov 22, 2009

Het goede voorbeeld van Open Beelden

Van de week leerde ik Open Beelden kennen, een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met Stichting Nederland Kennisland. Het materiaal op de site wordt ontsloten middels Creative Commons-licenties. Daarnaast maakt men gebruik van open formaten, open standaarden en wordt de site gebouwd op basis van open source-software. Wat mij betreft de juiste houding voor elk openbaar- en met gemeenschapsgeld ontwikkeld archief.
Het materiaal op de site bestaat momenteel voornamelijk uit Polygeen-beelden. Binnenkort kunnen gebruikers echter ook bewerkingen van het orginele materiaal, of eigen beelden aan het archief toevoegen.

Read More

Posted by on nov 22, 2009

Three Strikes in Groot Brittannie

De laatste tijd wordt er in toenemende mate kritisch geschreven over de ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement). Een relaas op Techdirt maakt bijvoorbeeld inzichtelijk hoe in principe niemand, uitgezonderd de entertainmentindustrie, baat heeft bij de voorstellen die ACTA behelst. De industrie zou het web het liefst zo reguleren dat het evenals radio en tv een uitzendmedium wordt, iets wat haaks staat op het streven van het web als podium voor door gebruikers gecreeerde content en vrije communicatie.
Inmiddels wordt er door meerdere organisaties actie ondernomen tegen deze twijfelachtige gang van zaken: waarom is het bijvoorbeeld het geval dat China, het land met ’s wereld meest omvangrijke plagiaatindustrie, niet is aangeschoven? Waarom hebben alle genodigden een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen? Op welke basis zijn hen die om een inhoudelijke reactie gevraagd zijn geselecteerd? Het is bijvoorbeeld op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat de Electronic Frontier Foundation buitenspel is gezet. Als reactie hierop heeft de EFF daarom de gang van zaken proberen uiteen te zetten.
In het kielzog van alle ophef over de Acta is afgelopen week naar buiten gekomen dat men in Groot Brittannie werkt aan een versnelde invoering van de zogenaamd Three Strikes-wetgeving. Om dit te voorkomen is er een online petitie geplaatst die door bezorgde Britse burgers getekend kan worden.
En dat alles in een tijd dat de muziekindustrie nog steeds flinke winst maakt.

Read More

Pin It on Pinterest