Weekendmuziek: Jerobeam, Savatage, Miles Davis
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read MoreAdd to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read MoreAls het gros van de kids nog steeds sms als voornaamste telecommunicatiemiddel gebruikt, waarom het dan niet inzetten voor opvoedkundige zaken? Bovenstaande afbeelding is trouwens afkomstig van The Daily What.
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read More
De Nederlandse Applenieuwssite OneMoreThing heeft een item gewijd aan het iPadproject van Brabantse biliotheken. En niet zozeer de inhoud van het artikel, maar de reacties van lezers zijn interessant. Die zijn namelijk overwegend negatief van aard. Nu neem ik een ongenuanceerde mening als
De Nederlandse overheid heeft blijkbaar nog geld teveel, om dit soort fratsen te financieren.”
met een flinke korrel zout, maar er zit wel een kern van waarheid in. In mijn eerdere post Een bibliotablet moet open zijn stelde ik al een voorstander te zijn van de koppeling tussen (noodzakelijke!) bibliotheekinnovatie en open hard- en softwareontwikkeling. Zowel in kostentechnisch- als in moreel opzicht past dit volledig in de taakstelling van de bibliotheek.
Nu verwacht ik in Nederland allerminst een initiatief zoals dat momenteel in India ontplooid wordt. Overheidssteun voor het beschikbaar maken van hardware lijkt mij onnodig, zeker als zelfs prijsvechters als de Aldi al met ereaders en ongetwijfeld ook tablets op de proppen komen.
De essentie is echter dat daar waar de iPad alle lof krijgt inzake gebruiksgemak en vormgeving de geluiden echter ronduit negatief wanneer het openheid betreft. Wie anders dan Cory Doctorow verwoordt de essentie beter:
Gadgets come and gadgets go. The iPad you buy today will be e-waste in a year or two (less, if you decide not to pay to have the battery changed for you). The real issue isn’t the capabilities of the piece of plastic you unwrap today, but the technical and social infrastructure that accompanies it.”
Wat mij in het Brabantgeval verbaast is dat initiatiefnemer Jan de Waal onderkent dat iPad en open elkaar bijten en dat hij uitkijkt naar het Google/Android-alternatief. Wat dat laatste betreft: de WeTab is in aantocht.
Dus waarom dan nu deze investering doen en medewerkers slechts kennis laten maken de exclusieve iPad (die dus, en ik herhaal het nog maar eens, gesloten is, veel kost en DRM hoog in het vaandel heeft staan)? Ik weet uit eigen ervaring hoe verslavend de spullen van Apple kunnen werken: van mijn iPhone en zeker m’n Mac doe ik vrijwillig echt geen afstand. Ik verwacht echter niet dat m’n werkgever me stimuleert ze, vergezeld van een online cursus, te gebruiken.
En wat ik me dan verder afvraag: dan is er straks één iPad in elke Brabantse bibliotheek, maar wat dan?
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read More“Ergens moet nog iemand zijn die een stapeltje oude wielershirts op zolder heeft liggen waarbij nog een originele Capri Sonne-Koga Miyata”, schrijft Mart Smeets in een column op de site van de fietsenfabrikant. “Gezegend zijn zij die het tricootje nog ergens hebben liggen.” Laat ik nu zo’n iemand zijn. Enkele jaren geleden beving mij het virus van het verzamelen van vintage wielrshirts. Het bekijken van oude wielerdocumentaires en het lezen van biografieën van renners van weleer wakkerden in mij iets aan dat niet anders te beschrijven valt dan als een passie voor de wielergeschiedenis. Ik kreeg behoefte aan een tastbaar bewijs van dat verleden.
Dat het internet mij zou kunnen helpen deze honger te stillen bleek al snel. Eerst op Markplaats, maar bovenal via eBay werd de poort naar het verleden geopend. Een query als vintage cycling jersey levert honderden resultaten op, uiteenlopend van waardeloze replica’s tot peperdure originele roze en gele truien, soms voorzien van handtekeningen of ingelijst inclusief bescheiden. Nadat je de eerste vloedgolf van aanbod hebt zien wegebben en je een beetje doorhebt wat bijzonder is en wat niet wordt het echt interessant.
Een exemplaar dat bijvoorbeeld niet eenvoudig bemachtigd kon worden was het Capri Sonne-tricot uit 1981. Het tricot dat Peter Winnen droeg tijdens zijn eerste Tour de France en daarmee zijn legendarische zegetocht 15 juli 1981 op Alpe d’Huez. De NRC kopte de volgende dag “Klimtalent Winnen, een revelatie met toekomst”. Voor de verliezer van de rit, Bernard Hinault, was de nederlaag extra pijnlijk omdat de loodzware etappe, waarin naast de Alpe ook de Glandon en Madeleine bestegen dienden te worden, op quatorze juillet viel. Winnen, 23 nog maar, zou uiteindelijk op de vijfde plaats in het eindklassement terechtkomen, één plaats achter de winnaar van 1980, Joop Zoetemelk. Hij sleepte tevens de witte trui in de wacht. Mede-debutant en ploeggenoot Theo de Rooij (24) zou de witte trui ook nog om zijn schouders dragen en uiteindelijk als 39e in het klassement eindigen.
De azuurblauwe kleur van het shirt is afkomstig van Koga Miyata, de fietssponsor van de ploeg. De ploeg reed op FullPro’s die onder verzamelaars van vintage fietsen veelgezocht- en besproken zijn. Koga was in 1980 tevens mecenas van Winnen die de renner toendertijd uit zijn amateurstatus en tevens de sollicitatieplicht onthief. Vanaf 1 augustus dat jaar tot 1 januari 1981 plaatsten zij Winnen op de loonlijst voor het salaris van wielermonteur. Bekend was namelijk al dat Winnen een contract zou krijgen, maar het geld was gewoonweg op.
De poort naar de echte wereld zwaaide opeens open. De Olympische wegwedstrijd in Moskou, eind juli, zou mijn laatste wedstrijd worden als “steuntrekker”. In augustus van dat jaar maakte mijn moeder een foto van een televisiescherm. Op het beeld is een coureur te zien in een IJsboerke- shirt. Zijn neus raakt het stuur bijna, de wind legt het haar plat op de schedel. De fiets onder zijn kont is van hetzelfde blauw als de wolkenloze hemel. Ik weet dat die jongen op de foto net zijn eerste professionele demarrage heeft geplaats. Dit is de Ronde van Duitsland 1980. De roekeloze demarrage is een uitspatting van ongebreidelde levensdrift, daar ben ik helemaal zeker van.”
Manager van de ploeg was was Walter Godefroot, die dat ook al was bij de voorloper van Capri Sonne, het eerder genoemde IJsboerke. Naast Winnen en De Rooij reden onder meer Rudy Pevenage en Jos Jacobs in ’81 voor Capri Sonne. Laatstgenoemde schreef in dat seizoen Kuurne-Brussel-Kuurne en Rundum den Henninger Turm op zijn naam. Pevenage won de Ronde van het Houtland en Daniel Willems de Waalse Pijl. Capri-Sonne zou twee seizoenen een ploeg ondersteuren, waarbij het team in 1982 de officiële naam Capri-Sonne-Campagnolo zou dragen.
Read More
Dat is althans de boodschap van Marta Kagan in haar presentatie What the F**k is Social Media NOW?. Los van de positieve cijfers maakt Kagan’s verhaal indruk door de vormgeving en het taalgebruik. Quotes als “Now social media IS media“, “Social media is the crack cocaine of the internet” en “Social media is water” boeten aan duidelijkheid niets in.
[vodpod id=Video.4072641&w=425&h=350&fv=]
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read MoreDat is althans de boodschap van Marta Kagan in haar presentatie What the F**k is Social Media NOW?. Los van de positieve cijfers maakt Kagan’s verhaal indruk door de vormgeving en het taalgebruik. Quotes als “Now social media IS media“, “Social media is the crack cocaine of the internet” en “Social media is water” boeten aan duidelijkheid niets in.
[vodpod id=Video.4072641&w=425&h=350&fv=]
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
Read More