Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jul 23, 2010 in Auteursrecht, Bibliotheek, Internet, Muziek | 0 comments

Charlie Chaplin wordt de mond gesnoerd

Charlie Chaplin wordt de mond gesnoerd

In Rip: A Remix Manifesto komt op een gegeven moment een fragment voorbij waarin het verwijderen van Mickey Mouse-afbeeldingen van een schoolmuur uitgelicht wordt. Volgens de eigenaar van het materiaal, Disney Corp., is er namelijk niet voor betaald. Resultaat: huilende kinderen op een schoolplein. Ik vond het altijd een sterk voorbeeld van auteursrecht dat slecht uitgevoerd wordt. Dit nog even los van het feit dat zeker een symbool als Mickey Mouse al lang en breed toebehoort aan het Amerikaanse culturele geheugen en daarmee het publieke domein.

Vandaag las ik een bericht op Techdirt dat van minimaal hetzelfde schrijnende niveau is. Een tienjarig Brits meisje wordt gesommeerd het nummer Smile, het thema uit Chaplin’s beroemde film Modern Times (1939), uit een zelfgemaakte video te verwijderen. Het meisje, Bethany Hale, figureert in het filmpje als Charlie Chaplin en maakte het om geld mee in te zamelen voor een kindertehuis. In Modern Times bestaat het nummer trouwens slechts instrumentaal. In 1954 verschijnt er een uitvoering met een vocale partij die in de oorspronkelijke versie wordt uitgevoerd door Nat King Cole.

Hare over het nummer:

I first heard ‘Smile’ when sitting with my Grandad on Christmas Day 2008. Grandad kept telling me that I was singing the song out of tune so I went away and secretly practised and practised. On my Grandad’s 71st birthday on 10 February 2009, I gave him an old copy of the piano music for Smile and began to sing the song to him. His reaction was quite emotional as he said he could see how much work I had put in to learning the song properly. (I would like to thank my singing teacher Michael, for teaching me to sing my song. He has heard me sing ‘Smile’ so many times it must be in his head when he goes to bed each night!). Since singing to my Grandad, I have continued to enjoy singing this song and decided to create a short film in order to raise funds for Martin House Children’s Hospice. As ‘Smile’ was composed by Charlie Chaplin, I decided to dress up as Charlie, and also asked my dad to film me acting as Charlie, to play in the background. I spent two days watching Charlie Chaplin on You Tube, watching his moves and also learning more about him. After studying, I realised that he often is seen with a white flower and this inspired me more to make my short film.

Een hartstikke leuk idee zou je zeggen. Het plezier zou echter van korte duur zijn. De rechthebbende van de muziek, Bourne Music Publishers, kreeg lucht van het project en rook geld. Ze eisten een vast bedrag van 2.000 dollar, waarmee het filmpje een jaar online zou mogen staan. Wanneer Hare het liedje live zou zingen moest er 250 dollar per keer afgerekend worden. Vanzelfsprekend besloten Hare’s ouders daarom de muziek maar uit de video te verwijderen. Op de site waar het filmpje in haar oorspronkelijk versie te bekijken was is nu het onderstaande bericht te vinden:

DUE TO UNFORSEEN PROBLEMS REGARDING BETHANY’S USE OF THE MUSIC AND LYRICS OF THE SONG ‘SMILE’, WE ARE AFRAID THAT ON WEDNESDAY 2 DECEMBER, WE RECEIVED AN EMAIL FROM BOURNE MUSIC CO. IN NEW YORK, ASKING US TO REMOVE THE SOUND FROM BETHANY’S FILM UNTIL LEGAL DOCUMENTATION IS COMPLETED AND COPYRIGHT FEES ARE PAID!! UNFORTUNATELY, WE WERE BLISSFULLY UNAWARE ABOUT THE NEED FOR A LICENCE OF ANY KIND”.

BETHANY HAS NO SAVINGS LEFT AND WILL THEREFORE NOT BE ABLE TO AFFORD ANY FEES – WE HOPE YOU WILL NOW APPRECIATE A SILENT MOVIE INSTEAD. (you could always sing ‘Smile’ to yourself as you watch the film – which is a lovely song and one which we are positive you will all know – in order to help you achieve the desired effect!). THANK YOU FOR YOUR SUPPORT”

Het begrip stomme film is in dit licht wat mij betreft voor meerdere duidingen vatbaar.

Afbeelding: andres musta via Compfight cc

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Meer dan warme aanrader: Do Not Track (gepersonaliseerde webserie over privacy en webeconomie) | Rafelranden - […] Niet alleen is hij verantwoordelijk voor Do Not Track, maar hij tekende ook voor het baanbrekende Rip: A Remix…

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Share This