De Jiddische muziek van John Zorn
In mijn vorige post Hoe een compilatie mijn muzikale blikveld verruimde noemde ik mijn kennismaking met de muziek van John Zorn. Ik geloof dat het kort daarop was dat ik bij een vriend een video zag van Naked City, live in het Amsterdamse Bimhuis. Ik was overdonderd door de combinatie van razendknappe grindcorejazz, waarbij de musici niet headbangend op het podium stonden, maar als een keurig cocktailjazzcombo op een stoel zaten en speelden van bladmuziek. Ik begon de albums van Naked City te verzamelen en kwam daardoor in aanraking met Zorn’s geruchtmakende album Kristallnacht, met daarop naast uiterst kwetsbare Jiddische muziek ook het zenuwslopende Never Again (zie de Youtubevideo’s hieronder).
The second part of Zorn’s Kristallnacht, entitled “Never Again”, is a difficult thing to listen to. Zorn admits this in the liner notes to the piece, as it “contains high frequency extremes at the limits of human hearing and beyond, which may cause nausea, headaches and ringing in the ears”. Sections of the piece seem to be thousands of layers of glass shattering.”
bron
Na het afleveren van Kristallnacht begon Zorn met het werken aan het Masada Songbook. Materiaal hieruit zou allereerst worden uitgevoerd door de band Masada, qua instrumentarium een jazzensemble, maar daarna door groepen in de meest uiteenlopende samenstellingen.
The project for Masada was to create something positive in the Jewish tradition something that maybe takes the idea of Jewish music into the 21st century the way jazz developed from the teens and 1920s into the ’40s, the ’50s, the ’60s and on… My initial plan was to write 100 tunes in a year that touched upon the Jewish tradition and that was an interesting challenge. It was really fun as a composer to come home and write a something that could be finished sometimes in 10 minutes, sometimes in an hour or sometimes an evening… The Masada songbook was really something that was like the Irving Berlin songbook or the Burt Bacharach songbook or the Thelonius Monk songbook. Here’s another lifetime for me. So when I look at what’s been accomplished in the world of Masada, it’s kind of unbelievable. Of course I had no idea at the times I started. My initial idea was to write a hundred tunes. And then I ended up writing over 200 for the first book and then performed it countless time for years.”
bron
Een deel van het oeuvre van John Zorn in Spotify.
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine