Pages Menu
Categories Menu

Posted by on mei 11, 2010 in Bibliotheek, Internet, Social Media | 0 comments

Machines should work, people should think

Machines should work, people should think

We schrijven 1967 en IBM gaf Jim Henson en Raymond Scott opdracht een commercial te maken voor de MT/ST. Deze eenvoudige tekstverwerker zou de oplossing zijn voor de in kantoren immer groeiende papierberg. Vandaag de dag weten we wel beter en wordt nog steeds gezocht naar een oplossing de hoeveelheid kantoorpapier te reduceren. Het mooie aan het voornemen van IBM was, in mijn ogen althans, het bijna heilige vertrouwen in technologie. De quote “Machines should work, people should think” waarmee de overigens schitterende commercial van Henson/Scott eindigt doet bijna aandoenlijk aan.

De voornoemde quote is echter ook grotendeels van toepassing op de filosofie van Scott. Daarom was het niet verwonderlijk dat IBM koos voor diens klankwereld. De geluiden die hij met vaak zelfgemaakte electronica produceerde en wist in te bedden in vaak eenvoudig in het oor liggende melodietjes waren in die tijd volkomen nieuw. Het verfrissende effect ervan past uitstekend bij het wereldbeeld dat IBM, evenals talloze andere Amerikaanse ondernemingen voor ogen hadden. Een wereld waarin producten, uiteenlopend van wasmiddelen en medicijnen tot huishoudelijke artikelen en kantoorbenodigdheden, het leven van de mens zoveel aangenamer zouden maken. Ik kan geïnteresseerden wat dat betreft slechts aanraden de schitterend Basta-uitgave Manhattan Research Inc. aan te schaffen. Hierop staan namelijk de opnames van talloze commercials waarvoor Scott tekende en wordt diens werkwijze uitvoerig gedocumenteerd.

In de documentaire DECONSTRUCTING DAD–The Music, Machines and Mystery of Raymond Scott (zie de tweede video) getuigt een scala aan musici over de geweldige erfenis die Scott heeft nagelaten. Mark Mothersbaugh van DEVO zegt bijvoorbeeld:

He was not only the Frank Zappa of his time, he was also in some ways the audioversion of Andy Warhol

Of Paul D Miller (DJ Spooky):

It’s very rare that you have like a combination, someone who is both a composer and technically skilled enough to make the machinery. Can you imagine Mozart making a violin?

In al het electronische geweld zou je bijna vergeten dat Scott bij het grote publiek vooral bekend is door het gebruik van zijn muziek voor de fameuze Warner Brothers-cartoons (Roadrunner, Loony Tunes). Scott componeerde hier echter nooit speciaal voor. Warner kocht zijn repertoire in 1943 en paste het zelf toe in haar producties. Een voorbeeld daarvan in het derde filmpje.

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Share This