Glitch en Kid 606
Ik hield me rondom de eeuwwisseling nogal bezig met de zogenaamde ‘glitch‘ muziek. Het klankenspectrum waarvan de glitchmuzikant gebruik maakt komt voort uit het bewust oversturen of mishandelen van digitale geluidbronnen. Het loopt daarmee uiteen van het laten skippen van cd’s (Yasunao Tone – Solo for Wounded CD) tot klanken die verband houden met systeemcrashes, foutmeldingen of bugs. Een stad als Wenen had toendertijd een heuse glitchscene, bijvoorbeeld gegroepeerd rondom het Mego-label. En eveneens fameus en inmiddels in mijn ogen klassiek is de Mille Plateaux verzamelreeks Clicks ’n Cuts.
Glitch is often produced on computers using modern digital production software to splice together small “cuts” (samples) of music from previously recorded works. These cuts are then integrated with the signature of glitch music: beats made up of glitches, clicks, scratches, and otherwise “erroneously” produced or sounding noise. These glitches are often very short, and are typically used in place of traditional percussion or instrumentation.
Aanleiding om weer eens wat in de glitch te duiken was een bericht van Twittercontact @jellea. Hij attendeerde me op de geweldige onderstaande clip bij Kid 606’s nummer Mr. Wobble. De Venezuelaan Miguel Trost De Pedro, beter bekend als Kid 606, is een artiest die onder andere glitchelementen zin z’n muziek gebruikt, maar dit veelvuldig vermengt met breakbeats en noise. Ik draaide z’n albums altijd met erg veel plezier, maar was het eerlijk gezegd een beetje vergeten. Daarin komt ongetwijfeld verandering , want ook het nieuwe materiaal bevalt me zeer.
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine