Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jan 25, 2010

UBU en het verzamelde werk van Ligeti

UBU en het verzamelde werk van Ligeti

Er bestaan drie oeuvre-overzichten van de Hongaarse componist Gyorgi Ligeti. Uitgebracht door respectievelijk Wergo, Sony Classical en Teldec. En ik heb ze allemaal, netjes aangeschaft op cd. Wergo bracht hun uitgaven op een gegeven moment uit als box, terwijl Sony en Teldec het deden/doen met afzonderlijke releases. Afgezien van het overzicht van Wergo, dat haar cd’s in de jaren tachtig uitbracht, trachtten zowel Sony als Teldec het zogenaamde definitieve overzicht van Ligeti’s werk uit te brengen. Sony was met de Ligeti Edition de eerste en gaf in totaal acht cd’s uit die uitblonken in uitvoering en opvielen door de bijzondere doosjes. Toch besloot men aldaar om onduidelijke redenen te stopen met de reeks. Erg jammer, want de toen nog levende Ligeti schreef nog steeds nieuw werk. Daarnaast had Sony nog niet alle oudere werken opnieuw laten uitvoeren, waaronder het sleutelwerk Clocks and Clouds. Teldec nam gelukkig het stokje over en bracht de vijf resterende albums uit onder de titel The Ligeti Project.

Goed, waarom deze uiteenzetting? Allereerst raad ik iedereen aan bewust kennis te maken met Ligeti’s werk. Ik zeg bewust, want ik denk dat velen, zonder dat men het weet, zijn muziek wel eens hebben gehoord. In Kubrick-films als 2001: A Space Odeyssee en The Shining speelt zijn werk namelijk een vooraanstaande rol. Wat mij afgelopen week echter vooral bezighield was een tweet van de mensen van Ubuweb. Nu is dat niet vreemd, want de posts vind ik over het algemeen interessant genoeg om aandacht aan te besteden. In het geval van de voornoemde Ligetitweet verbaaste ik mij erover dat het hierbij gaat om werk dat nog in omloop is. Dit, terwijl Ubu bekend staat als de ontginner van materiaal dat niet meer in roulatie is of waarvan het onduidelijk is bij wie de rechten liggen. In dit geval gaan beide vlaggen overduidelijk niet op. En dat vind ik jammer. Niet omdat ik niet illegaal download, want volgens de letter van de wet doe ik dat met meer dan enige regelmaat. Maar wel omdat ik niet zou willen dat Ubuweb hierdoor onder de aandacht van auteursrechtswaakhonden komt en imagoschade oploopt. Daarvoor is Ubu gewoonweg te waardevol.

Read More

Posted by on jan 24, 2010

Scale The Summit – The Great Plains

Iedereen heeft ongetwijfeld nummers die in zijn of haar geheugen gegrifd staan. Vaak herinneren ze aan bepaalde gebeurtenissen en hebben daarmee een emotioneel aspect. Van tijd komt het echter ook voor (bij mij in ieder geval) dat je een nummer tegenkomt dat impliciet zoveel in zich heeft dat je kan voorspellen dat het ook een plekje naast de geheugengriffers inneemt. Het staat echter op zichzelf, heeft geen noemenswaardige verbintenis met plaats of tijd. The Great Plains van Scale The Summit is er zo een. Schitterende open akkoorden, spannende ritmiek, veel dynamiek, een mooie melodielijn. Het heeft bijna alles wat muziek voor mij waardevol maakt.

Read More

Posted by on jan 14, 2010

Input uitzending Edge2.0 13 januari 2010

In onze 109e uitzending van Edge2.0 konden we natuurlijk niet heen om de actuele situatie inzake het Irakdebat. In de wekelijkse strooptocht op het web bleek Youtube ditmaal een welkome bron van informatie. Het thema leverde onder andere onderstaande filmpjes op:

Bill Hicks – War in Iraq

Maar daarnaast natuurlijk ook ‘gewoon’ muziek, waaronder Eugene Chadbourne en Music In The World Of Islam.

Read More

Pin It on Pinterest