Pages Menu
Categories Menu

Posted by on nov 9, 2009

Ubu Web: de inhoud is waar het om draait

Alle verworvenheden van web 2.0-toepassingen ten spijt gaat het bij catalogi natuurlijk maar om een ding: de inhoud. Het delen van gebruikerservaring, taggen, of het aanmaken van afspeellijsten: het kan alleen maar wanneer er iets inhoudelijks (muziek, boeken, films etc.) aan ten grondslag ligt. Nu kan het misschien aan mij liggen, maar mijn favoriete internetarchief, Ubu Web, ontbeert al die moderne toepassingen. Het is gewoon een grote vergaarbak van obscure geluidskunst, poezie en experimentele films en documentaires.

Sinds de start van Ubu in 1996 heeft de site zich een onbetwiste status verworven waar het gaat om het ontsluiten van de avantgarde-kunst. Naast particuliere bijdragen werken ook professionele instellingen mee aan de opbouw van de collectie en de gegarandeerde beschikbaarheid (downloads, streams) ervan.
Het draait bij Ubu om weinig gangbare publicaties en uitgaven die in veel gevallen al uit de handel genomen zijn, of uberhaupt nooit in een commercieel circuit zijn terechtgekomen.

De liefhebbers, zij het vanuit een persoonlijke danwel wetenschappelijke interesse, weten dus dat zij bij Ubu werk met een specifiek karakter kunnen vinden. Onderdeel van dat karakter is de moeilijke vindbaarheid ervan, een aspect wat mijns inziens bijdraagt aan de charme. Wat dat betreft vind ik het wel prettig dat ik op de site niet te maken heb met tips & tags of afspeellijsten en suggesties van wie dan ook. Ik grasduin in de verschillende categorieen of gebruik af en toe de zoekmachine. Verder is de site qua vormgeving zo vormgegeven dat alles draait om de naam van de kunstenaar en het werk. De inhoud staat voorop, wat best een verademing is.

Read More

Posted by on nov 9, 2009

Welke kansen biedt het downloadverbod de bibliotheekwereld?

Zoals onlangs duidelijk geworden is streeft het kabinet naar een downloadverbod dat binnen drie jaar operationeel is. Voorwaarde van het verbod is dat er voldoende legale alternatieven voorhanden moeten zijn waarvan de consument gebruik kan maken.

Ik geloof niet in het feit dat illegale bestandsuitwisseling ooit uitgebannen kan worden. Er zal altijd een harde kern blijven die zich weigert te conformeren aan (nieuw) beleid en technisch genoeg onderlegd is om in de krochten van het web door te gaan met filesharing.

Er zal denk ik echter een relatief grotere groep gebruikers zijn die deze moeite niet neemt en haar heil zoekt bij de legale alternatieven. Het is deze groep gebruikers die in eerste instantie voor de bibliotheek interessant is. Om aan de vraag te voldoen dient er echter wel een instrument voorhanden te zijn dat aan hun behoefte aan muziek voldoet.

Ik denk dat die behoefte voor een groot deel in het digitale domein gevonden moet worden. Ikzelf neem als voorbeeld de 3voor12 Luisterpaal van de VPRO. Bezoekers van de site kunnen hier volledige nieuw uitgekomen kwaliteitsalbums als stream beluisteren, maar niet downloaden of kopen. Wel kunnen gebruikers tags toevoegen en de albums een waardering toekennen.

3voor12 bedient slechts het popminnend publiek, maar bibliotheken hebben natuurlijk een oneindig brede doelgroep. Wanneer zij het Luisterpaalprincipe kunnen toepassen op nieuwe releases, maar daarnaast natuurlijk op bijzondere collecties, zal dit positieve effecten hebben: gebruikers maken gratis kennis met (nieuwe) muziek en bij voldoende belangstelling zal dit leiden tot fysieke uitleningen.

In het huidige principe van DigiLeen geloof ik zelf niet. Als muzikaal grootgebruiker wil ik niet gebonden zijn aan een luisterrestrictie van een aantal dagen. Het rippen van een cd mag dan officieel niet mogen, het is voor het merendeel van de gebruikers waarschijnlijk wel de voornaamste reden een album te lenen. Een gedoogbeleid lijkt me hier daarom op zijn plaats, al gooit het opheffen van de Thuiskopieheffing hier natuurlijk weer roet in het eten.

Een en ander vraagt in ieder geval om een proactieve houding van de bibliotheekwereld. De mogelijkheid ligt er om een serieuze speler te worden bij het aanbieden van digitale muziekcontent, maar dan dient er een volwassen project van gemaakt te worden dat beantwoordt aan de wensen van gebruikers en 100% van deze tijd is (wat mij betreft dus geen Digileen).

ps.

Het tegen betaling downloaden van een album uit een digitale bibliotheekcatalogus zou natuurlijk de kortste klap zijn, maar opent weer aan andere discussie. Moeten we wel of geen winkel zijn en kunnen we uberhaupt de concurrentie aan met de Bollen en iTunessen van deze wereld.

[Edit: Dit stuk verscheen eerder op Bibliotheek2.0]

Read More

Pin It on Pinterest