De toekomst van auteursrecht in muziek als strip
Auteursrechtprofessor James Boyle, hier al vaker voorbij gekomen, werkt momenteel aan de comic Theft: A History of Music. Met dit stripboek, waaruit onderstaand fragment afkomstig is, wil Boyle duidelijk maken het fenomeen delen een fundamenteel onderdeel uitmaakt van muziek, haar geschiedenis en idealiter ook haar toekomst. In de huidige strijd om auteursrechten zou deze verworvenheid volgens Boyle in ogenschouw genomen moeten worden, want die toekomst staat onder druk:
Digital sampling — a defining feature of much early rap and hip hop — is now much more tightly controlled in the music industry and by the courts, yet on the margins it thrives. What does the future hold? The gatekeeper function of the large record labels is under attack, yet so far it dominates the commercial marketplace. Young artists look to the web for alternative distribution mechanisms and find a bewildering set of legal rules, many designed for very different technologies and industry structures.”
Het is overigens niet de eerste keer dat Boyle besloot deze uitingsvorm te gebruiken. Speciaal voor documentaire- en filmmakers maakte hij eerder ook een comic.
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine