Iron Maiden is schoolvoorbeeld CwF + RtB
Enkele weken geleden kwam Iron Maiden’s vijftiende studioplaat The Final Frontier uit. Daarvan gingen in de eerste week gingen er al 800.000 exemplaren over de toonbank. Tot op heden verkocht Maiden, sinds haar oprichting 30 jaar geleden, 85 miljoen platen. In een artikel in de New York Times, Die-Hard Fans Follow Iron Maiden Into the Digital Age, wordt het succes van de band door auteur Joel McIver aldus geduid:
“Invest in the long term. Apply an image. Give the fans what they want. Tour and keep touring. Play the festival circuit. Embrace new technology. Be innovative. Be honest. Be original. Write good songs.”
Vorig jaar was ik van de partij bij een bioscoopvoorstelling van Maiden’s documentaire Flight 666 in Pathé Groningen. In die film worden bijna alle bovenstaande succesvoorwaarden gestaafd. Het was geweldig om te zien hoe complete families concerten van de band gezochten. In sommige zuid-Amerikaanse landen gaven fans zelfs hun baan op om een show te kunnen bijwonen. Het begrip fangevoel neemt dus ongekende proporties aan en spreidt zich inmiddels uit over drie (!) generaties.
Met betrekking tot het web doet de band alles wat voor de hand ligt: van een vernieuwde website tot gratis downloads en games. In tegenstelling tot veel andere bands leidt Maiden echter nauwelijks onder het juk van illegale downloads. Fans hebben nog steeds het liefst een origineel album. Daarnaast wordt een aanzienlijk deel van de inkomsten gehaald uit merchandise en vanzelfsprekend het uitgebreide toeren. Een schoolvoorbeeld dus van Techdirt’s CwF + RtB.
Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine
0 Comments
Trackbacks/Pingbacks