Pages Menu
Categories Menu

Posted by on jun 29, 2013 in Bibliotheek, Open Data, Social Media, Technologie | 0 comments

Een vrijdagmiddagje Apps Ontwerpen bij Bibliotheekservice Fryslân

Een vrijdagmiddagje Apps Ontwerpen bij Bibliotheekservice Fryslân

Bij de ontwikkeling van apps is de ontwerpfase het kostbaarst, want het meest tijdrovend ten opzichte van de concept- en ontwikkelfase. Wanneer je het ontwerpen dus zoveel mogelijk voor eigen rekening kan nemen bespaar je daarmee veel tijd en geld. Daarnaast kan met het gerealiseerde ontwerp de daarna aan zet zijnde ontwikkelaar veel beter aangestuurd worden.

En hoera! Laat het nu zo zijn dat de instrumenten om zelf het ontwerpen ter hand te nemen gewoon beschikbaar zijn, vaak nog gratis ook. Bij de masterclass Apps Ontwerpen, die we gisteren bij Bibliotheekservice Fryslân volgden, maakten we daarmee hands-on kennis. Maar dat niet eerder dan na de introductie van Keimpe de Heer, waarbij een overzicht van technologietrends de revue passeerde.

Na helemaal bijgepraat te zijn over het internet van dingen, gamification, location based media, linked open data en quantified self was het de beurt aan softwaredeveloper Karim Amrani. Onder zijn begeleiding gingen we aan de slag met de tools Prototyper en GameSalad. Daarmee was het, na eerst stap voor stap een mini-appje te maken, verrassend eenvoudig om een eigen appconcept te visualiseren.

Opgedane kennis heeft natuurlijk wat tijd nodig heeft om te gisten en zich te settelen. Tijdens m’n fietstocht zojuist over Noordfriese wegen heb ik daarom aan weinig anders gedacht dan een verbetering van het concept van Aan Kootstra en mijzelf (iets met geluid, fingerprinting en bladmuziek). Wellicht gaan jullie daarvan, óf van de andere twee concepten, nog meer horen. Er is in ieder geval flink gezaaid gisteren.

Afbeelding: Sean MacEntee via Compfight cc

Post a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This